Penktadienio vakarą praūžė ir vasaros pabaigą tvariai įprasmino šeštasis tarptautinis tvarios mados kultūrą puoselėjantis „Sustainable Fashion Week Vilnius“ festivalis, subūręs kylančius mados dizaino talentus. Žiūrovai išvydo, kaip mada tampa ne tik estetika, bet ir atsakingo požiūrio bei kūrybinės drąsos manifestu.
„Sustainable Fashion Week Vilnius“ šeštą kartą subūrė tvarios mados eksperimentus
„Ant podiumo susitiko skirtingos vizijos – nuo dėvimos keramikos ir 3D spausdinimo iki įkvėpimo iš praeities, upcycling, biologiškai suyrančių audinių ir minimalistinės estetikos, – pasakoja festivalio vadovė Indrė Jakaitytė-Gandžumian, – visi šie darbai vienija vieną tikslą – parodyti, kad mada gali būti kūrybiška, atsakinga ir tvari“.
„Šeštą kartą subūrėme kūrėjus, kurie drąsiai ir kūrybingai eksperimentuoja ir ieško atsakymo, kokia mada bus rytoj. Pristatytos kolekcijos – tai žvilgsnis į ateitį, kuri yra atsakinga ir tvari“, -sako SFWVIlnius meno vadovas Serge Gandžumian.

Vilniaus Rotušės aikštėje pristatytos kolekcijos
Olesė Kekienė x Amres Art Gallery („Ji esti“) – Lietuva
„Ji esti“ – kolekcija apie moters būties pilnatvę, kūno ir tekstilės sąveiką. Drabužiai gimsta organiškai, iš vidaus į išorę, reaguojant į aplinkybes, audinį, kūno ritmą. Tvarumas čia suvokiamas morališkai ir etiškai – kuriama tik tiek, kiek būtina, tausojant medžiagas ir energiją. Kolekcija kviečia drabužį patirti kaip asmeninį meno kūrinį.
Rashad Phos („Beauty in Darkness“) – JAV
Kolekcija jungia rimtį ir žaismę, primindama, kad profesionalumas labiau yra mąstysena nei aprangos kodas. Ji sukurta iš senų drabužių ir curb alerts radinių – praktikos, kai žmonės palieka daiktus nemokamai pasiimti kitiems. Taip audiniams suteikiama antra galimybė, o futuristiniai elementai kuria viziją apie ateities visuomenę, kurioje rimtis ir lengvumas egzistuoja kartu.
Austėja Martišiūtė („Ežero istorijos“) – Lietuva
„Ežero istorijos“ įkvėptos Nepirių ežero ir jame gyvenusių žmonių. Kolekcija jungia nostalgiją ir cottagecore estetiką, pasitelkdama perdirbtas staltieses, užuolaidas, rankšluosčius, atraižas iš spintų ar dėvėtų drabužių parduotuvių. Tvarumas gimsta iš medžiagų pernaudojimo – taip atkuriamas autentiškas ryšys su praeities pasakojimais.

RUFA, Romos taikomųjų menų universiteto jungtinė absolventų kolekcija („Fashion Persona“) – Italija
Trumpametražiam filmui kurti įvaizdžiai tyrinėjo tapatybę, individualumo paieškas ir mados vaidmenį šiuolaikinėje visuomenėje. Visi darbai atlikti iš sertifikuoto, tvaraus Berto džinso. Antonio Tedeschi, Erika Tripoli, Gabriele Salzone, Sara Venturi Visconti, Francesco Caruccio ir Margherita Beritognolo kolekcijose nagrinėjo laisvės ir suvaržymo, kitoniškumo, urbanistinės apsaugos, „mados aukos“ paradokso, lyties normų laužymo bei autentiškumo temas.
Akvelīna Frišmane – Latvija
Kolekcija reflektuoja plastinės chirurgijos kultūrą ir jos keliamą žalą. Pagrindinė medžiaga – natūralus skystas lateksas, biologiškai suyrantis, bet itin tvirtas. Naudojamos ir perdirbtos odos atraižos, likučiai paverčiami batų detalėmis. Precizika ir rankų darbas pabrėžia lėtosios mados principus bei kuria dialogą tarp kūno, grožio standartų ir tvarumo.
Kristina Savarauskaitė („Grožio šerdis“) – Lietuva
Kolekcija nagrinėja grožio iliuzijas ir perfekcionizmo tuštumą. Čia naudojamos netikėtos medžiagos – bičių vaškas, vynas, rūdys, laikraščiai, džiovintos gėlės, degtukai. Visi kūriniai vienetiniai, atitinkantys lėtosios mados principus: ribotas kiekis, originalumas, kultūrinė ir meninė vertė, išliekanti už momentinių tendencijų ribų.

Pijus Dulskis („Tylos radiniai“) – Lietuva
„Tylos radiniai“ įkvėpti filosofinio žaidimo „Leela“ – kolekcija kviečia reflektuoti žmogaus vidinę kelionę. Kiekvienas įvaizdis atspindi skirtingą sąmonės lygmenį. Konstrukcijos transformuojamos, modulinės, suteikiančios ilgaamžiškumą ir universalumą. Tvarumas pasireiškia per procesą: tyrinėjimą, refleksiją ir sąmoningą santykį su medžiaga bei dizainu.
Daniela Jaunzeme („I Have No Inspiration“) – Latvija
Kolekcija apie nuogumo stigmatizaciją ir laisvę. Visi darbai siūti rankomis – tai lėtosios mados manifestas. Panaudotas upcycling: perkurti senų batų modeliai, audinių atraižos, detalės. Rankų darbas tampa filosofija, atsakymu į greitą vartojimą – mažiau atliekų, daugiau ilgaamžiškumo ir ryšio su drabužiu.
Karina Panina („Nebeturiu įkvėpimo“) – Lietuva
Kolekcija apie nuovargį nuo pertekliaus ir informacinio triukšmo. 15 vienspalvių modelių pasiūti iš vienintelio medvilninio audinio. Vienspalvė masė tampa vizualiu poilsiu perteklinės pasiūlos fone – minimalistinis atsakas į greitą madą ir vartojimą. Įkvėpimo stoka čia virsta nauju kūrybos šaltiniu.

Evelina Lukinych („ILLUS★RA“) – Lietuva
„ILLUS★RA“ jungia vitražo estetiką ir socialinių tinklų iliuzijas: autoritetą, spalvų manipuliaciją, iškreiptą realybę ir iliuzijų žlugimą. Modeliai sukurti iš perdirbtų skėčių, plastiko, stiklo, atraižų. Kiekvienas siluetas – metafora mūsų kasdien matomoms iliuzijoms, o tvarumo sprendimai suteikia medžiagoms naują gyvenimą.

Cristopher Siniväli („EXO“) – Estija
„EXO“ – dėvima keramika, simbolizuojanti apsaugą ir trapumą. Eksoskeletai sukurti iš perdirbto molio modulių, surištų panaudotais parašiutų virvės fragmentais. Kūrybos procesas meditatyvus ir transformuojantis – neigiamos emocijos paverčiamos stiprybe. Kolekcija jungia estetiką, psichologiją ir tvarumą, suteikdama naują vertę antrą gyvenimą gavusioms medžiagoms.
Jaunojo kūrėjo prizas – Karinai Paninai
Šiais metais festivalį papildė ir išskirtinis prizas jauniesiems kūrėjams, kurį kartu su Vilniaus mados savaitės organizatoriais įteikė ypatingas renginio svečias – daugiau nei du dešimtmečius mados industrijoje dirbantis italų mados ekspertas Alessandro Maria Ferreri. Daugiausia specialisto simpatijų sulaukė dizainerė Karina Panina.
Jos laukia trijų dienų viešnagė Milane, kurios metu ji sudalyvaus prestižinėje 25-ojoje Moterų mados savaitėje, vyksiančioje 2026 metų vasarį, bei gaus kvietimus į tris pasirinktus mados šou. Viešnagės metu bus apmokėtos visos išlaidos – apgyvendinimas, maitinimas ir kita.

„Sustainable Fashion Week Vilnius“ yra dalinai finansuojamas Vilniaus m. savivaldybės ir Lietuvos Kultūros tarybos. Festivalis yra Vilniaus Žaliosios sostinės, Rotušės kolonados renginių dalis. Be to, „Sustainable Fashion Week Vilnius“ šiemet suteikė pradžią sugrįžusiai Vilniaus mados savaitei.





















Festivalis “SFWVIlnius”, Domantas Jakaičio nuotr.