Justė Unguraitytė Pinkevičienė
Justė Unguraitytė Pinkevičienė

Vienas lietuviškos kosmetikos prekės ženklas pasisako prieš „Juodąjį penktadienį”: vietoj jo apyvartą skirs moterų linijai

Lietuvoje kuriamas kosmetikos prekės ženklas „CLM” jau trečius metus iš eilės nedalyvauja „Black Friday” nuolaidų maratone. Bendrovė teigia, kad ši tradicija skatina perteklinį vartojimą ir impulsyvų išlaidavimą, todėl vietoje įprastų nuolaidų šiemet „CLM” pasirinko socialiai atsakingą kryptį – visą lapkričio 28 dienos apyvartą skirti Kauno Moterų linijai.

Tradicijai gerokai išsiplėtė

Amerikoje kilęs ir po visą pasaulį išpopuliarėjęs „Juodasis penktadienis” žymi kalėdinės prekybos pradžią. Šiuolaikinėje rinkoje ši tradicija gerokai išsiplėtė – prekybininkai akcijas skelbia ne tik Padėkos dienos savaitę, bet ir visą lapkričio mėnesį. Ne išimtis ir Lietuvoje, kur lapkritis tapo intensyvių nuolaidų, masinių pirkimų ir agresyvios rinkodaros laikotarpiu.

Tačiau kosmetikos prekės ženklas „CLM” šiai tendencijai jau trejus metus iš eilės sako tvirtą „ne”. Įmonė atsisako dalyvauti „Juodojo penktadienio” karštligėje, teigdama, kad tokia tradicija skatina neapgalvotą vartojimą, dirbtinį poreikį ir ilgainiui kenkia tiek vartotojų gerovei, tiek tvarumo siekiams.

„Kalbėdami apie kosmetikos naudojimą pabrėžiame disciplinos sąvoką, todėl nepalaikome „Black Friday” kampanijos formuojamos pirkimo kultūros. Tai kelia spaudimą, verčia daryti impulsyvius pirkimus, pirkti tai, ko nereikia. Nesame prieš akcijas, nuolaidas ar klientams suteikiamas dovanas, tačiau esame už atsakingą vartojimą, už tikrus poreikius ir sąmoningą santykį su kosmetikos gaminiais. Norime, kad grožio priemonės būtų perkamos dėl jų kokybės ir realios naudos, o ne dėl trumpalaikės nuolaidų euforijos”, – teigia „CLM” įkūrėja Justė Unguraitytė-Pinkevičienė.

Netradicinis žingsnis

Jau 2023 metais „CLM” žengė šį netradicinį žingsnį, kai „Juodojo penktadienio” dieną savo internetinėje svetainėje visiškai išjungė prekybą. Vietoj nuolaidų, klientus jie kvietė į gyvą transliaciją, kurios metu buvo skaitoma paskaita apie pirkimo įpročius ir perteklinio vartojimo keliamas problemas. 2024 metais prekės ženklas perėjo prie socialinės atsakomybės iniciatyvos: visą tos dienos apyvartą skyrė Moterų krizių centrui. Šiemet „CLM” tęsia užsimezgusią tradiciją ir lapkričio 28 dieną surinktą apyvartą skirs Kauno Moterų linijai, teikiančiai emocinę pagalbą ir palaikymą moterims sudėtingais gyvenimo momentais.

„Šiuolaikinėje rinkoje nuolaidomis klientai viliojami įvairiomis progomis: „Black Friday” akcijos tęsiasi visą lapkritį, po jų prasideda kalėdiniai išpardavimai, nespėji pastebėti – jau žiūrėk ir Valentino dienos kampanijos. Nuolaidos savaime nėra blogis – jų pirkėjai nori ir laukia, tačiau kalbant apie kosmetikos prekes, perteklinis skatinimas jas pirkti gali padaryti daugiau žalos nei naudos. Galbūt vieniems verslams „Black Friday” atneša didžiulius pelnus, o mes tuo metu patiriame nuostolį, bet savo sprendimu norime parodyti pavyzdį ir kalbėti apie realias rizikas. Dėl agresyvaus nuolaidų konteksto išauga tikimybė padaryti grubią grožio disciplinos klaidą – manyti, kad „daugiau yra geriau”.

Tai neteisingas požiūris, tačiau psichologiškai tampa sunku atsilaikyti emociniams pirkiniams, kai spaudimą kuria didelės nuolaidos. Todėl jau trečius metus iš eilės „Juodojo penktadienio” dieną renkamės ne nuolaidas, o socialiai atsakingą kelią: pernai visą tos dienos apyvartą skyrėme Moterų krizių centrui, o šiemet ją perduosime Kauno Moterų linijai. Mums svarbu, kad ši diena turėtų prasmę ir realiai prisidėtų prie moterų gerovės”, – sako Justė Unguraitytė-Pinkevičienė.