Kiekvienas įvaizdis, kurį matome socialiniuose tinkluose, scenoje, žurnaluose ar reklamoje, dažnai yra ilgo kūrybinio proceso rezultatas. Už akį traukiančios aprangos ir jos detalių slypi žmogus, gebantis pamatyti daugiau nei drabužio spalvą. Viena iš jų – stilistė Karolina Ketvirtytė.
Šiandien Karolina dirba su žinomais kūrėjais bei įgyvendina ambicingus projektus, tačiau apie viską – nuo pradžių. Kalbiname jaunąją stilistę apie savo kelią į šią profesiją, iššūkius dirbant kūrybinėje srityje bei užkulisių subtilybes. Taip pat sužinosite ir kokios tendencijos vyraus šį rudenį.
Mada – daugiau nei tik gražūs rūbai
„Augant supratau, kad mada man yra kur kas daugiau nei tik gražūs rūbai. Įvaizdis – tai saviraiškos forma, žinutė be žodžių. Man patiko ne tik eksperimentuoti su savo išvaizda, stiliumi, išbandyti kažką naujo, bet ir puošti drauges, matyti, kiek pasitikėjimo tai gali suteikti“, – pasakoja mergina.

Stereotipai neramino
K. Ketvirtytė aiškiai jautė, kad jos ateitis – mados industrijoje. Nors stereotipai renkantis kūrybinę sritį kėlė nuogąstavimų, Karolina priėmė sprendimą studijuoti įvaizdžio dizainą: „Jau gimnazijoje žinojau, kad noriu studijuoti ką nors susijusio su mada. Žinoma, stereotipai apie meno krypties studijas šiek tiek neramino – ar turėsiu darbą, ar tai „rimta“. Bet džiaugiuosi, kad turėjau palaikančią aplinką, kuri gal ir nelabai suprato, ką tiksliai ketinu studijuoti, bet ir nespraudė manęs į rėmus.“
Stilius tapo ne tik hobiu
„Šios studijos man suteikė ne tik tvirtą teorinį pagrindą, bet ir daug praktinės patirties – nuo įvaizdžio kūrimo fotosesijoms iki dalyvavimo mados renginiuose, tokiuose kaip „Komoda“ ir „Apkalbos“. Būtent per šias veiklas supratau, kad tai nėra tik hobis – tai mano kelias, kuriuo noriu eiti“, – apie savo profesijos pradžią dalinasi Karolina.

Žengiant kūrybiniu keliu itin svarbu kaupti portfolio – savo darbų pavyzdžius. Todėl dar studijuodama mergina aktyviai dalyvavo įvairiuose meniniuose projektuose: kūrė įvaizdžius fotosesijoms bei vaizdo įrašams.
„Pirmas žingsnis buvo nedrąsus, bet kupinas entuziazmo“
„Vienas svarbiausių etapų buvo darbas su stiliste Gabriele Barkauskaite – asistavimas jai padėjo man ne tik įgyti realios patirties darbui su asmeniniais klientais, bet ir sustiprinti pasitikėjimą savimi. Būtent ji paskatino mane nebijoti ir pradėti savarankišką kelią šioje srityje. Pirmasis žingsnis buvo nedrąsus, bet kupinas entuziazmo, – pasakoja stilistė – iki tol dirbau tik su pažįstamais fotografais, su kuriais susipažinau studijų metu, tad pamačiusi nepažįstamos fotografės kvietimą prisidėti prie fotosesijos, ryžausi išeiti iš savo komforto zonos ir pabandyti. Ši patirtis tapo lūžio tašku – ji ne tik sustiprino mano pasitikėjimą savimi, bet ir atvėrė duris naujiems bendradarbiavimams.“

„Sunkiausia įrodyti savo vertę“
Anot Karolinos, pati pradžia nebuvo lengva – teko dalyvauti daugelyje projektų be atlygio, važinėti į kitus miestus vien tam, kad galėtų kaupti patirtį ir plėsti portfolio: „Pradžioje sunkiausia įrodyti savo vertę ir įkainoti savo darbą. Daugelis klientų linkę rinktis tuos, kurie jau turi ilgesnę patirtį, todėl jauniems kūrėjams tenka papildomai įrodyti, kad jie yra ne mažiau profesionalūs, verti pasitikėjimo ir geba kurti kokybišką rezultatą.“
Tuo pačiu metu mergina ėmė rodytis ir socialiniuose tinkluose – nuosekliai kūrė savo „Instagram“ paskyrą, kurioje dalinosi fotosesijų užkulisiais ir kūrybiniais procesais, o vėliau pradėjo turinį kelti ir į „Tik Tok“ platformą. Tai padėjo pritraukti daugiau dėmesio, užmegzti ryšius su kitais kūrėjais ir sulaukti rekomendacijų.

Įvaizdžio kūrimą pradeda nuo klausimyno
Paklausta, pagal ką ji atrenka apdarus, stilistė atsako: „Įvaizdžio kūrimo procesas prasideda nuo pažinimo – kliento ar projekto vizijos. Man itin svarbu suprasti ne tik tai, kaip žmogus nori atrodyti, bet ir kaip jis nori jaustis. Kiekvienas asmeninis klientas pirmiausia gauna specialų klausimyną. Jo pagalba galiu geriau suprasti kliento lūkesčius, stiliaus kryptį ir tai kaip jis nori jaustis. Vadovaudamasi savo estetine nuojauta, derinu ją su kliento pasirinkta stilistika bei jo norais – taip atrenku aprangą, makiažą, šukuoseną, aksesuarus.“
„Savo darbuose daug dėmesio skiriu proporcijoms ir spalvų, bei tekstūrų derinimui. Net kurdama labai paprastus derinius, stengiuosi, kad drabužiai tarpusavyje derėtų ir vizualiai kurtų vientisą įvaizdį. Man artimas minimalizmas ir švara, bet visuomet ieškau būdų tai pagyvinti – per tekstūras, aksesuarus ar netikėtas detales“, – pasakoja Karolina.

Dėvėti drabužiai – ne paslaptis
Dažniausias klausimas stilistams – iš kur gaunami visi drabužiai? Mergina juokaudama patikina, kad jokio slapto sandėlio ji neturi: „Drabužius perku arba nuomoju, priklausomai nuo konkretaus projekto. Naudoju tiek masinės prekybos ženklus, tiek dizainerių kūrinius ar net „second hand‘us“ (drabužius iš antrų rankų, aut. past.) – viskas priklauso nuo idėjos ir to, kur geriausiai galiu rasti sprendimą ją išpildyti.“

K. Ketvirtytė šiuo metu ne tik dirba įvaizdžio dizainere, bet ir kuria turinį įvairiems prekės ženklams. Visgi, stilistės pozicija merginai pati mieliausia: „Labiausiai patinka darbas su žmonėmis. Kiekvienas bendradarbiavimas su fotografais, grožio specialistais ir modeliais man yra nepaprastai svarbus. Labai vertinu galimybę kiekviename projekte kartu eksperimentuoti, atrasti naujas idėjas ir sprendimus. Man patinka, kad šis darbas niekada nebūna monotoniškas – kiekviena fotosesija, kiekvienas projektas atneša naujų iššūkių, idėjų ir vertingų patirčių.“
Nepastovumas kūrybiniame kelyje – neišvengiamas
„Kaip ir kiekvienas jaunas kūrėjas, dirbantis individualią veiklą, susiduriu su geresniais ir prastesniais mėnesiais ir tai visiškai normalu. Tai reikalauja daug lankstumo, gebėjimo planuoti į priekį ir, žinoma, valios nepasiduoti ir prisiminti, kodėl pradėjai eiti šiuo keliu“, – apie kūrybinio darbo iššūkius kalba stilistė.
Dabar K. Ketvirtytė dirba su įvairiomis įžymybėmis: „Teko dirbti su dainininke Marija Grabštaite (Gøya), atlikėju Vaidu Baumila, nuostabia fotografe Greta Kuliušaite, manimi dar pačioje pradžioje patikėjusiu fotografu Gediminu Žilinsku, be proto charizmatiška laidų vedėja Dijora Petrikonyte ir kitais talentingais žinomais žmonėmis.“

Dirbtinis intelektas ir kūryba gali eiti kartu
Visgi, labiausiai jaunajai stilistei įsiminęs projektas – dar studijų laikais: „Atrodo, kiekvienas projektas man kažkuo yra ypatingas – ar tai puiki komanda, ar labai pavykę įvaizdžiai, bet turbūt įsimintiniausias projektas buvo mano baigiamasis darbas tema „Inovatyvios technologijos ir įvaizdžio formavimo galimybės“. Norint jį įgyvendinti, teko dar labiau pagilinti žinias dirbant su „Photoshop“ ir įvairiomis dirbtinio intelekto programomis.“
„Reikėjo nemažai techninių įgūdžių, bet tai išmokė kūrybiškai pažvelgti į šiuolaikines priemones, kurias galima panaudoti įvaizdžio kūrime. Šis projektas man tapo ne tik akademiniu darbu, bet ir asmeniniu iššūkiu – jis pastūmėjo išeiti iš komforto zonos ir paieškoti netradicinių sprendimų“, – pasakoja Karolina.
Stilistas – ne tik įžymybėms
Daugelis įsivaizduoja, jog stilisto profesija reikalinga tik „žvaigždutėms“. Tačiau įvaizdžių dizainerė Karolina paprieštarauja: „Stilisto paslaugas renkasi visi – tiek vieši žmonės, tiek visiškai „paprasti“ klientai. Nesvarbu, ar tai būtų įvaizdis kasdienai, ar fotosesijai. Vis dažniau pastebiu, kad žmonės nori ne tik gražiai atrodyti, bet ir jaustis gerai. Stilisto darbas padeda ne tik atsinaujinti, atrasti savo stilių, bet ir sustiprinti pasitikėjimą savimi.ׅ“

Mikrotendencijos – laikina
Dažnai įžymybių įvaizdžiai, kuriuos matome socialiniuose tinkluose, būna grįsti mikrotendencijomis. Tai – trumpalaikis reiškinys, kai tam tikras drabužis ar aksesuaras, atrodo, „sprogsta“ internete, tačiau realybėje taip rengiasi mažuma. Jei tendencijos keičiasi sezonais, tai mikrotendencijos gali išpopuliarėti ir išnykti per kelias savaites.
„Realybėje daugelis jais nesirengia ir tai visiškai normalu. „Microtrendai“ dažniausiai matomi pas socialinės medijos kūrėjus, eksperimentuojančius stilistus ar nišinėse bendruomenėse. Jie nėra skirti masėms, labiau tiems, kurie domisi mados kaita ir nori išbandyti kažką naujo ar į savo garderobą įnešti ką nors žaismingo. Tačiau jų nereikia sekti aklai, daug svarbiau rasti tai, kas tikrai atitinka asmeninį stilių ir įsilieja į garderobą, kuris išlieka aktualus ne vieną sezoną“, – paaiškina stilistė.
„Mada turėtų būti apie saviraišką“
„Vienas iš socialinių tinklų mados trendų, kuris man tikrai patiko – „reworked“ (liet. – perdaryti, aut. past.) drabužiai arba kai jie dėvimi ne pagal jų pirminę paskirtį. Patinka idėja, kai žmonės kuria iš to, ką jau turi – perdaro švarkus, dėvi drabužius taip, kad jie atrodo visai kitaip nei įprastai. Tokie sprendimai skatina kūrybiškumą ir tvaresnį požiūrį į madą, o tai manau šiuo metu labai aktualu. Kalbant apie mažiau patikusius „trendus“, turbūt tai būtų perdėtas „clean girl“ estetikos vaikymasis. Pats stilius gražus, bet kai jis tampa kone taisykle, ką turi dėvėti ir kaip atrodyti visos, prarandama individualumo laisvė. Mada ir įvaizdis man visada turėtų būti apie saviraišką, o ne prisitaikymą prie masės“, – sako K. Ketvirtytė.

Kas laukia artėjantį rudenį?
Po truputį artėjant šaltesniam sezonui, visiems labai įdomu, kas bus madinga ateinantį rudenį. Anot stilistės, daug tendencijų kartosis iš praėjusių metų: „Pavyzdžiui, versta oda, kuri šį sezoną bus visur: nuo batų ir rankinių iki striukių. Taip pat išlieka aktualūs trumpi lietpalčiai, ilgi (maxi) paltai ir šiltų rudų atspalvių paletė. Paltai apskritai bus vienas ryškiausių įvaizdžio akcentų. Dominuos tiek labai ilgi ir tiesaus kirpimo, tiek „oversized“ (liet. – per didelio, aut. past.) silueto modeliai, struktūruoti, su draperijų ir šalikų elementais, ryškiais raštais bei dirbtiniu kailiu.“
„Kalbant apie aksesuarus – apžvelgus naujas kolekcijas iš tokių mados namų kaip Chloé, Jil Sander, Balmain, Schiaparelli ir kt., šį sezoną dominuos išraiškingi, išskirtiniai diržai, masyvūs papuošalai, minkštų formų rankinės ir laisvi „slouchy“ (liet. – suglebę, sukritę, aut. past.) batai. Taip pat pastebėjau daug velveto. Ar jis grįš su trenksmu – dar klausimas, bet faktas, kad jeigu tokie dizaineriai kaip Burberry, Gucci, Nina Ricci ir kt. įtraukė šią medžiagą į savo kolekcijas, rodo, jog tendencija tik stiprėja“, – dalinasi stilistė.