NET 53% NUOLAIDA ŽURNALO MANO NAMAI PRENUMERATAI
Kaip siekti sėkmingos karjeros? Patarimai moksleiviams

Kaip siekti sėkmingos karjeros? Patarimai moksleiviams

Profesijos pasirinkimas – vienas svarbiausių sprendimų žmogaus gyvenime. Tačiau, Vyriausybės strateginės analizės centro (STRATA) duomenimis, Lietuvoje daugiau nei kas trečias (37 %) aukštesniųjų klasių moksleivis nežino arba dar nėra apsisprendęs, kokią profesiją nori įgyti. Taip pat įvairios moksleivių apklausos atskleidžia, kad dažnas renkasi madingą profesiją ir jaučia tėvų ar bendraamžių spaudimą.

Tad tikriausiai kiekvienas žinome tokių istorijų ir turime pažįstamų, kurie įstojo į vieną ar kitą specialybę, nes taip norėjo jų tėvai arba taip rinkosi kiti. Pradėję dirbti suprato, kad tas darbas jiems nemielas ir traukia visai kita sritis. Tad ką daryti, kad taip nenutiktų?

Pasak karjeros mentorių, itin svarbu išbandyti įvairias veiklas ir lavinti konkrečius įgūdžius dar besimokant mokykloje. „Gerosios pedagoginės patirtys rodo, kad bene svarbiausia ugdyti mokinių gebėjimą mokytis patiems, o tam, be abejonės, reikalinga gero mokytojo ar mentoriaus pagalba. Klasėje įgytų žinių ir įgūdžių taikymas užklasinėje veikloje, pavyzdžiui, prisidedant prie mokyklos iniciatyvų, savanoriaujant ar eksperimentuojant ir kuriant savo verslą, suteikia pasitikėjimo savimi, ugdo planavimo įgūdžius, moko išsikelti aiškius tikslus. Visa tai gali padėti išvengti dilemos, ką veikti po mokyklos ar universiteto“, – sako mentorius, Tarptautinio bakalaureato ir Kembridžo ugdymo programų mokytojas Vaidotas Steponavičius.

Karjeros mentorius – savo karjeroje pažengęs žmogus, kuris dalijasi savo patirtimi, padeda išsikelti tikslus, spręsti problemas ir priimti išmintingus karjeros planavimo sprendimus. Pats V. Steponavičius yra istorijos ir tarptautinio bakalaureato socialinių-humanitarinių mokslų mokytojas, programų „Renkuosi mokyti!“ ir „Misija Sibiras“ dalyvis, įvairių projektų jaunimui iniciatorius. Mokytojas kasdien bendrauja su moksleiviais, tad gerai žino jiems rūpimus klausimus ir kylančias dvejones, ką veikti ateityje. Jo teigimu, nors šalies bendrojo lavinimo mokyklose dėmesys neformaliajam ugdymui didėja, vis dar trūksta sistemingo į karjeros tikslus orientuoto mokymo.

„Šiandien veiklos galimybių yra itin daug – sunku apsispręsti suaugusiam, ką jau kalbėti apie jauną žmogų. Atsiranda gerai apmokamų darbo vietų aukštos kvalifikacijos specialistams, kita vertus, konkurencija tarp kompetentingų darbuotojų, galinčių dirbti iš bet kurios pasaulio vietos, tik didėja. Tai yra aiškus signalas, kad specialybės pasirinkimas yra atsakingas žingsnis, kuriam reikia pradėti ruoštis iš anksto“, – pažymi mentorius.

Galima išskirti 4 svarbiausius karjeros planavimo žingsnius.

Savo gebėjimų ir stipriųjų savybių pažinimas

Kiekvienas esame unikalus ir turime gabumų bei talentų. Kai kuriems pavyksta juos sėkmingai atrasti ir tikslingai pradėti ugdyti dar ankstyvame amžiuje. Tačiau visiškai normalu ir nežinoti ar abejoti, kokios sritys patinka labiausiai.

Svarbu neskubėti, nenuleisti rankų ir pasitikėti savimi. Geriau pažinti save ir priimti sprendimus dėl tolesnio kelio gali padėti laisvi nuo studijų metai, praktikos ir stažuotės, savanorystė, tarnyba kariuomenėje.

Tinkamos aukštosios mokyklos paieškos ir reikalavimų analizė

Atpažinus ir išanalizavus savo pomėgius, vertybes, įgūdžius ir prioritetus, galima pasinerti į tinkamos aukštosios mokyklos paieškas, kruopščiai išnagrinėti keliamus reikalavimus. Svarbu atkreipti dėmesį į aukštosios mokyklos reputaciją, lokaciją, siūlomas mainų programas ir praktikos galimybes.

Kai kurie universitetai greta dalykinių žinių tikisi užklasinės veiklos patirties, gebėjimo pagrįsti, kodėl nuspręsta pasirinkti konkrečią studijų programą, aukšto raštingumo lygio ir kt. Žinodami universiteto keliamus reikalavimus, galėsite išsikelti sau tikslus, kokius gebėjimus dar reikalinga tobulinti, numatyti būdus, kaip to sieksite. Pavyzdžiui, anglų kalbos žinios dažnai yra ne tik svarbus stojimo kriterijus Lietuvos ir užsienio universitetams, bet ir viena būtiniausių kompetencijų naudojantis mokslinės informacijos ištekliais.

„Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose mokoma pagal gana tradicinę metodiką, tačiau tai, kas padeda išmokti vienam, gali visai nepadėti kitam. Kai kuriems reikalingas individualus mokymas, kai atsižvelgiama į moksleivio stiprybes ir mokymosi poreikius, taikomi individualūs mokymo metodai. Savo praktikoje turime daugybę istorijų, kai jaunuoliai, tik atėję į mūsų anglų kalbos pamokas, gerokai pagerino mokymosi rezultatus“, – sako „Intellectus“ mokyklos vadovas Andrius Ingelevič.

Mentoriaus ir korepetitoriaus pagalba

Tėvai dažnai aktyviai įsitraukia ir dalyvauja priimant svarbiausius karjeros sprendimus. Tačiau jiems gali trukdyti subjektyvumas, turimos nuostatos ir lūkesčiai, nepakakti kompetencijų parenkant tinkamą ugdymo programą ir planuojant vaiko karjerą.

„Matydami poreikį ir turėdami didelę mokymo patirtį, pasiūlėme korepetitorių ir profesionalių mentorių paslaugą. Sudaromas individualus bendradarbiavimo su mentoriumi planas, susitikimų metu suteikiamos gairės, ką jau šiandien galima pasiimti iš mokyklos ir iš mūsų organizuojamų popamokinių stažuočių įmonėse, labdaros organizacijose, socialiniuose projektuose. Padedama pasiruošti stojimams, nuolat vertinamos alternatyvios galimybės. Bendradarbiavimas yra paremtas abipuse iniciatyva, lankstumu ir pagarba mokinio pasirinkimams“, – sako „Intellectus“ vadovas A. Ingelevič.

Kiekvienu atveju išrenkamas tinkamiausias mentorius, pažengęs savo profesinėje veikloje, turintis pilietinės ir visuomeninės veiklos, darbo su jaunimu patirties. „Taip pat jei, pavyzdžiui, moksleivis planuoja studijuoti užsienyje, gali būti parenkamas tokią patirtį turintis mentorius, jie tarpusavyje gali bendrauti angliškai. Vienu šūviu nušaunami du zuikiai – kryptingai siekiama karjeros tikslo ir tobulinamos anglų kalbos žinios“, – priduria A. Ingelevič.

Korepetitoriai gali padėti gilinti konkrečių mokomųjų dalykų žinias. Pastaraisiais metais pastebimas augantis poreikis korepetitorių, padedančių pasiruošti ne tik Lietuvos bendrojo ugdymo programos dalykams, bet ir tarptautiniam bakalaureatui ar Kembridžo tarptautinei programai.

Aiškūs tikslai ir planas

Motyvacija ir noras siekti atsiranda tik turint žinių, tikslus ir aiškų planą. Vienas dažniausiai taikomų principų tikslams suformuluoti – SMART. Pagal šį principą, tikslai turi būti konkretūs (angl. specific), išmatuojami (angl. measurable), pasiekiami (angl. achievable), aktualūs (angl. relevant), turintys numatytą terminą (angl.

time-bound).

Išsikelti tikslus ir sudaryti detalų planą jums gali padėti artimi, gerai jus pažįstantys žmonės, kuriais pasikliaujate. Taip pat į pagalbą galite pasitelkti profesionalius mentorius.

Jei mokomės ir dirbame žinodami, kodėl visa tai darome – mūsų skirtas laikas ir energija tikrai atneš siekiamų rezultatų. Karjeros planavimo gairės, patarimai ir sėkmingi pavyzdžiai gali padėti jaustis užtikrintai tiek besimokant mokykloje, tiek vėliau gyvenime.

Mano išsaugoti straipsniai