Šiuo metu galimybės moksleiviams ieškoti idėjų ir pradėti galvoti apie savus startuolius yra itin palankios. Įvairios organizacijos ir ugdymo programos skatina jaunuolius imtis iniciatyvos ir leidžia padėti pamatus ateities verslui. Visa tai daroma tam, kad šiandieniniai moksleiviai po keleto metų būtų vadinami Lietuvos „vienaragių“ įkūrėjais.
„Pastebima, kad jaunuoliai, kurie buvo verslūs dar mokykloje, po jos baigimo net keletą kartų dažniau imasi kurti nuosavus verslus. Šių metų konkursas „Solve for Tomorrow“ suteikia jaunuoliams galimybę dar mokyklos suole realiai išbandyti savo intelektualinį ir kūrybinį potencialą. 9-12 klasių moksleiviai ieškojo idėjų, kaip atkurti pandemijos metu sugriautą balansą tarp skaitmeninio ir realaus gyvenimo, panaudojant inovacijas”, – sako konkurso ir programos „Solve for Tomorrow” vadovė Baltijos šalyse Eglė Tamelytė.
Pradėti ruoštis reikėtų dar mokyklos suole
Pradėti kurti startuolį galima dar besimokant mokykloje. „Svarbiausia nuo kuo ankstesnių dienų pradėti ugdyti moksleivio verslumą, kūrybiškumą ir programavimo įgūdžius. Dėl šios priežasties, skatiname dalyvauti „Lietuvos Junior Achievement“ veiklose, hakatonuose ir domėtis ateities technologijomis – svarbu norėti pakeisti pasaulį. Šiuos dalykus ir galima būtų įvardinti kaip gerą pradžią ateities startuolio kūrimui“, – sako VšĮ „Versli Lietuva“ startuolių ekosistemos plėtros padalinio „Startup Lithuania“ vadovė Roberta Rudokienė.
Nors idėjų paieška nėra lengva, svarbu atsispirti nuo tos, kuri spręstų konkrečią problemą. „Kuo problema „skaudesnė“ vartotojui, tuo didesnė tikimybė, kad jis bus nusiteikęs už tai mokėti. Labai svarbu produkto ar paslaugos poreikį pasitikrinti su potencialiais vartotojais (klientais). Reikėtų nepamiršti, kad startuolis yra verslas, o ne hobis ir įsivertinti, iš kur bus gaunamos pajamos, koks bus taikomas verslo modelis“, – akcentuoja „Startup Lithuania“ vadovė.
Pasak jos, startuolio kūrime itin svarbi yra ir komanda. Pradedantiesiems startuoliams ypatingai svarbu pritraukti talentus ir sėkmingai suformuoti komandą. Turint idėją taip pat būtina apgalvoti ir investicijų pritraukimo klausimą, kad būtų įmanoma realizuoti sugalvotą produktą ar paslaugą.
„Neretai idėjos gimsta ir komandos susiformuoja hakatonuose – renginiuose, kur susiburia įvairių sričių specialistai tam, kad sukurtų naują produktą ar paslaugą, savo idėjas paverstų startuoliu“, – teigia R. Rudokienė.
Augantis moksleivių susidomėjimas ir motyvacija
Pašnekovė pastebi, kad startuolių ekosistema bei jų kūrėjai žavi savo užsispyrimu, ryžtu, o idėja kurti startuolį gimsta savaime.
„Vis daugiau Lietuvos moksleivių rodo susidomėjimą startuolių ir nuosavo verslo kūrimu. Džiugu, kad mokyklose vis dažniau ugdomi verslumo, antreprenerystės įgūdžiai, o dar daugiau mokyklų šias spragas užpildo „Lietuvos Junior Achievement“ organizacijos inicijuojamose veiklose. Dalyvaudami jų organizuojamose idėjų mugėse pastebime, kad moksleiviai dažnai kuria ne tradicinius verslus ar pardavinėja savo rankdarbius, bet vysto tikrai inovatyvius technologinius sprendimus. Be to, mūsų organizuotuose hakatonuose „Hacker Games“ stebėjome didėjantį moksleivių įsitraukimą – keliuose hakatonuose dalyvavo net po kelias moksleivių komandas“, – pasakoja „Startup Lithuania“ vadovė.
„Versli Lietuva“ taip pat siekdama skatinti verslumo ugdymą nuo pat mokyklos suolo inicijavo praktinės verslumo ugdymo programos „AcceleratorX“ įgyvendinimą visos Lietuvos mastu.
Nuo 2014 m. socialinės atsakomybės projektus Lietuvoje įgyvendinanti tarptautinė technologijų bendrovė „Samsung” šiemet pakvietė moksleivius dalyvauti konkurse „Solve for Tomorrow”, kuriame ieškoma atsakymo, kaip atkurti pusiausvyrą tarp gyvenimo skaitmeninėje erdvėje ir realybėje. Pirmajame konkurso etape savo idėjas pateikė net 105 komandos iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos. Trijų geriausių idėjų, kurias komandos tobulins ir pristatys po konsultacijų su patyrusiais mentoriais, autoriams atiteks 18 tūkst. eurų prizinis fondas.