Dirbtinis intelektas (DI) keičia vartotojų įpročius, kaip žmonės ieško informacijos internete. „ChatGPT“ – viena populiariausių DI platformų – ne tik atsako į klausimus, bet ir geba pateikti tikslingas verslų, įmonių, prekių ar paslaugų rekomendacijas, pritaikytas konkretaus žmogaus poreikiams. Dėl to jis tampa nauju, itin efektyviu reklamos kanalu, padedančiu verslams pasiekti auditoriją per natūralų, vertę kuriantį dialogą. Jei jūsų prekės ženklas ar turinys pasirodo jo atsakymuose, galite padidinti savo prekės ženklo matomumą, autoritetą, suformuoti vartotojų nuomonę apie prekes ar paslaugas bei nukreipti lankytojų srautą į svetainę ar kitas verslo platformas. Tad ko reikia, kad „ChatGPT“ jus pastebėtų?
Kaip atsidurti „ChatGPT“ atsakymuose?
2022 metų lapkritį „OpenAI“ paleido „ChatGPT“ – DI pokalbių robotą, kuris per pirmuosius du mėnesius sulaukė daugiau kaip 100 milijonų vartotojų. Nuo tada jis tapo pasauline sensacija – nors atsirado ne vienas konkurentas, „ChatGPT“ išlieka lyderiu iki dabar.
Internetinės platformos „Statcounter Global Stats“ naujausiais duomenimis, visame pasaulyje daugiau kaip 80 proc. žmonių, naudojančių DI pokalbių robotus, renkasi būtent „ChatGPT“. Lietuvoje šis rodiklis siekia dar daugiau – beveik 91 proc.
Tikėtina, kad artimiausiu metu „ChatGPT“ nei Lietuvoje, nei pasaulyje nebus išstumtas iš lyderio pozicijos. Tad šiuolaikiniam verslui būtų neprotinga praleisti šio DI įrankio teikiamas galimybes.
Jei norite, kad jūsų prekės ženklas ar turinys būtų minimas, rekomenduojamas „ChatGPT“ atsakymuose, vien sėkmės nepakaks. „ChatGPT“ neatsako atsitiktinai – jis formuoja atsakymus remdamasis informacija internete. Specializuota SEO agentūra „Market Rats“, kaip SEO (optimizacija paieškos sistemoms) ir GEO (optimizavimas generatyviniams DI varikliams) sričių specialistai sudarė dešimt patarimų, kaip pritraukti „ChatGPT“ dėmesį bei atsidurti jo atsakymuose.
1. Įsitikinkite, kad jūsų turinys yra indeksuojamas
Tam, kad jūsų verslas ar turinys būtų matomas tiek paieškos sistemų (SEO), tiek generatyvinių DI modelių (GEO) kontekste, būtina pasirūpinti, jog informacija apie jus būtų prieinama ir indeksuojama – t. y. kad robotai galėtų ją nuskaityti, suprasti ir įtraukti į savo duomenų bazes. Jei jūsų svetainė ar šaltiniai, kuriuose esate minimi, yra uždaryti, užblokuoti ar ribojami, nėra jokios galimybės, kad jus matys tiek Google SERP, tiek tokie DI modeliai kaip „ChatGPT“.
Pirmiausia pasirūpinkite, kad robots.txt, meta žymės ir serverio nustatymai neblokuotų paieškos robotų ir AI botų priėjimo. Svetainės turinys turi būti prieinamas be prisijungimo, mokamos versijos ar geografinio ribojimo. Tas pats galioja ir trečiųjų šalių šaltiniams – straipsniams, katalogams, žiniasklaidai ar partnerių svetainėse, kuriose esate minimi.
Jeigu DI modeliai ar paieškos varikliai negali pasiekti jūsų turinio, jie negali jo panaudoti, suprasti ar rekomenduoti. Todėl pirmasis žingsnis, siekiant matomumo naujosios kartos DI platformose, yra užtikrinti pilną ir atvirą savo turinio indeksaciją visiems teisėtiems informacijos skaitytuvams.
2. Optimizuokite svetainę paieškos sistemoms (SEO)
Net jei jūsų turinys yra indeksuojamas, taip pat svarbu, kad jį būtų lengva rasti per paieškos sistemas. Optimizuodami savo svetainę pagal SEO principus, didinate tikimybę, kad jūsų turinys bus ne tik geriau matomas paieškos rezultatuose, bet ir atitiks vartotojų lūkesčius – bus paremtas tinkamais raktažodžiais, naudingas, aktualus, lengvai skaitomas ir pritaikytas ne tik paieškos varikliams, bet ir žmonėms. Kuo aukštesnėse pozicijose ar dažniau jis pasirodo paieškoje ir pritraukia tikslinį srautą, tuo didesnė tikimybė, kad „ChatGPT“ jį pasitelks kaip autoritetingą, vertingą ir vartotojams naudingą šaltinį. Jei jūsų turinys patinka paieškos sistemoms, labai tikėtina, kad jis bus tinkamas ir DI modeliams, kuriems taip pat svarbus kokybiškas, aktualus ir lengvai suprantamas turinys.

3. Atsakykite į klientų DUK
DUK (Dažniausiai Užduodami Klausimai) – tai vartotojų klausimai, kurie nuolat kartojasi ir atspindi jų realius poreikius, abejones ar problemas. Šiuos atsakymus svarbu talpinti savo svetainėje kaip aiškų, struktūruotą turinį, nes būtent jis padeda žmonėms greitai rasti aktualią informaciją ir sukuria įspūdį, kad jūsų verslas gerai supranta klientų lūkesčius. Kuo naudingesni ir tikslesni šie atsakymai, tuo daugiau vertės suteikiate tiek lankytojams, tiek algoritmams, kurie ieško aiškaus, temą atitinkančio turinio.
Pavyzdžiui, jei žmonės dažnai klausia „Kokia geriausia mankšta ryte?“, svetainės tinklaraščio įraše „Kaip įtraukti sportą į kasdienybę?“ verta paminėti: „Geriausia mankšta ryte – tempimo pratimai, kurie sumažina raumenų įtampą ir suteikia energijos“. Panašiai, jei dažnai užduodamas klausimas yra „Kaip išsirinkti žiemines padangas?“, turinyje apie automobilių padangas naudinga užsiminti: „Žiemines padangas svarbu rinktis pagal kokybę, gamintoją ir išmatavimus, kad automobilis užtikrintų saugumą žiemos metu“.
4. Naudokite aiškią ir struktūruotą kalbą
Geriausia rašyti trumpais, aiškiais sakiniais, užtikrinant logišką turinio struktūrą. Verčiau vengti dviprasmybių, žargono ar sudėtingų sakinių. Puikiai tinka trumpos pastraipos, aiškios antraštės, punktais ar kitu lengvai skaitomu formatu pateikta informacija. Taip pat verta papildyti turinį struktūrizuotais duomenimis (schema markup) – tai padeda paieškos sistemoms ir „ChatGPT“ lengviau suprasti turinį.
5. Atsiraskite teminiuose šaltiniuose
Verta pasirūpinti, kad jūsų vardas, prekės ženklas, produktai ar paslaugos būtų minimi teminiuose šaltiniuose – apžvalginiuose straipsniuose ar TOP sąrašuose, susijusiuose su jūsų veikla, verslo niša. Tai padeda „ChatGPT“ jus susieti su konkrečia tema, didina tikslinį matomumą ir tikimybę, kad jūsų pateikiama informacija bus panaudota DI atsakymuose atsakymuose.
6. Atsiraskite autoritetinguose šaltiniuose
Paminėjimai autoritetinguose šaltiniuose – žiniasklaidoje, tyrimuose, įmonių kataloguose ar „Vikipedijoje“ – stiprina jūsų reputaciją kaip patikimo informacijos šaltinio. „ChatGPT“ dažniau pasitelkia turinį, kuris cituojamas patikimuose šaltiniuose, todėl tokie paminėjimai didina tikimybę, kad jūsų prekės ženklas ir su juo susijusi informacija bus įtraukti į atsakymus.
7. Rašykite straipsnius, įrašus ir atsakymus populiariose platformose
Tinklaraščiai, forumai ar klausimų-atsakymų platformos, pavyzdžiui, „Medium“, „Reddit“, „Quora“ ar kitos platformos, kur vartotojai diskutuoja aktualiomis temomis, skelbia aktualų turinį, dažnai tampa „ChatGPT“ mokymosi šaltiniais. Naudinga tiek patiems kurti turinį juose, tiek įsitraukti vartotojų kuriamą turinį (UGC) – reaguojant, komentuojant, diskutuojant. Svarbu kurti bei įsitraukti ir į socialinių tinklų turinį (pvz., „Facebook“, „LinkedIn“, „Instagram“) ar dalintis informacija video formatu „Youtube“ platformoje, nes „ChatGPT“ dažnai įtraukia atsakymus iš šių platformų.
8. Kurkite sąsają tarp savo prekės ženklo ir susijusių temų
Prekės ženklas turėtų būti nuosekliai minimas kartu su pagrindiniais veiklos aspektais – produktais, paslaugomis, vietovėmis ar ekspertais (pvz., įmonės atstovai, cituojami žiniasklaidoje). Šias sąsajas tekstuose patartina pateikti aiškiai ir nuosekliai kartojant, kad atsirastų aiški asociacija.
Pavyzdžiui, įsivaizduokime, kad atstovaujate automobilių servisą veikiantį Vilniaus mieste. Pristatant ar reklamuojant savo paslaugas, vietoje bendrinio teiginio „Teikiame kokybiškas automobilių remonto paslaugas“, jums naudingiau rašyti:
Prekės ženklas + pagrindinis veiklą ar prekes, nišą apibūdinantis išsireiškimas + apibūdinantys žodžiai
Pvz.: [Prekės ženklas] automobilių servisas teikia kokybiškas remonto, diagnostikos paslaugas Vilniuje
Tokiu būdu „ChatGPT“ lengviau susies jūsų prekės ženklą su kokybiškomis autoserviso paslaugomis Vilniaus mieste, o tai padidins tikimybę, kad vartotojams ieškant informacijos, tokiomis ir panašiomis užklausomis, kaip „koks servisas Vilniuje teikia kokybiškas variklio remonto paslaugas?“ – „ChatGPT“ atsakymuose paminės jūsų prekės ženklą.
9. Stiprinkite pozicijas „Bing“ paieškos sistemoje
Dauguma SEO strategijų natūraliai orientuotos į „Google“, nes Lietuvoje ši paieškos sistema užima apie 90 % rinkos dalies. Tai reiškia, kad didžiausias organinis srautas į svetaines vis dar ateina būtent iš „Google“ paieškos rezultatų.
Tačiau kalbant apie matomumą DI modeliuose, ypač svarbu nepamiršti ir „Bing“, nes „ChatGPT“ savo internetinės paieškos funkcijoms naudoja „Bing“ indeksą. Kitaip tariant, kai „ChatGPT“ ieško informacijos internete, jis iš esmės remiasi tuo, ką gali rasti „Bing“ paieškoje. Panaši logika galioja ir kitiems DI modeliams: „Perplexity“ taip pat naudojasi „Bing“, o „Gemini“ – „Google“ duombaze.
Todėl matomumas „Bing“ paieškos sistemoje svarbus ne tiek dėl tradicinio organinio srauto, kiek dėl papildomos galimybės, kad DI sistemos galėtų pasiekti ir panaudoti jūsų turinį savo atsakymuose. Kuo aiškiau ir aukščiau jūsų turinys matomas „Bing“, tuo didesnė tikimybė, kad „ChatGPT“ įtrauks jį į savo rekomendacijas.
„Market Rats“ SEO specialistai pataria: nors aukštos pozicijos „Google“ dažnai koreliuoja su gerais rezultatais „Bing“, vis tiek verta atskirai patikrinti paieškos rezultatus, pasijungti „Microsoft Bing Webmaster Tools“ įrankį duomenų analizei ir, jei rezultatai prasti, stiprinti pozicijas orientuojantis į „Bing“ gaires.
10. Kurkite patikimą, faktais paremtą turinį
„ChatGPT“ dažniau pasitelkia turinį, pagrįstą patikimais šaltiniais ir faktais. Jei jūsų turinyje pateikiamos nuorodos į tyrimus, statistiką ar patikrintus ekspertų komentarus, didėja tikimybė, kad jis bus panaudotas DI atsakymuose. Rašykite giliau nei paviršutiniškai – paaiškinkite „kodėl“ ir „kaip“, nurodykite šaltinius, duomenis. Tokiu būdu „ChatGPT“ lengviau įvertins jūsų turinį kaip autoritetingą ir naudingą vartotojams.
Gal jau laikas ir jums būti matomais „ChatGPT“?
Šiandieniniame skaitmeniniame pasaulyje matomumas retai atsiranda savaime ar be pastangų – dažniausiai jis nuosekliai kuriamas, į jį investuojami resursai. Šis principas galioja ir asmeniniams prekės ženklams ar verslams, siekiantiems atsidurti DI pokalbių robotų akiratyje.
Didelė tikimybė, kad su laiku „ChatGPT“ aktualumas ir naudojimas toliau augs, o verslams atsiras dar daugiau galimybių, kaip išnaudoti šį įrankį. Kol kas esame dar pradžioje: tačiau tie, kurie spės pirmieji įšokti į šį traukinį, ne tik geriau įvaldys DI sistemas savo naudai, bet ir, tikėtina, ilgiau džiaugsis to rezultatais.






