Kazimiero Simonavičiaus universiteto Mados industrijų dėstytoja Urtė Mikelevičiūtė, puikiai pažįstama kaip vyno ir maisto žinovė, tinklaraštininkė, bei restoranų bei gastronomijos konsultacijų „Urtė Consulting” įkūrėja, dalijasi savo įžvalgomis apie gastronomiją, kuri yra neatskiriama ir tiesiogiai koreliuojanti mados dalis.
Kas bendro tarp mados ir gastronomijos?
Mada ir gastronomija turi tiek daug bendro, kad daugelis turbūt net neįsivaizduoja. Be abejo, daug mados ženklų yra glaudžiai susijusių su viešbučiais, kone daugelis turi savo restoranus ar priklauso koncernui kartu su gėrimų namais. Tačiau interjero, drabužių ir aksesuarų mados tendencijos, kelionių kryptys ir gastronomija koreliuoja tiesiogiai. Vienas trendas daro įtaką kitam ir galų galiausiai išeina bendras agregoras.
Ypač gražu ir lengva tai matyti spalvose ar akcentuose. Pvz. rožinė spalva maiste ir gatvės madoje. Taip, mūsų šaltibarščiai lygiai tokie pat madingi, kaip ir rožinės šilkinės kelnės. Avokado, matcha populiarumas ir visi žali bei salotiniai atspalviai, nordic cuisine ir megztiniai ar ateinančio pusmečio topas – garstyčių spalva.
Kodėl kiekvienai merginai besidominčiai mada yra svarbu išmanyti gastronomiją?
Maisto kultūros bent dalelę turėtų išmanyti kiekvienas. Kaip svarbu išmanyti literatūrą, teatrą, meną, lygiai taip pat reikėtų turėti ir bendrus gastronominio suvokimo pagrindus. Juk valgome kasdien, daugelis į restoranus ar maisto vietas pradėjo vaikščioti visai ne kaip į proginį reikalą, tai tampa mūsų kasdienybe. Kas galėjo pagalvoti, kad net pusryčiausime ne namie. Vienareikšmiškai bendras suvokimas apie restoraną, apie gatvės maisto kultūrą, žinojimas, kas yra šefas, someljė ar barista yra tiesiog bendro išsilavinimo reikalas. O žmonėms, kurie dar išsamiau domisi mada, ši sritis yra neatsiejama. Aš dažnai net ir specializuotis siūlau joje, juk tiek įdomių darbų galima atrasti. Dirbti restoranų versle nereiškia tik virti ar kepti, galima kurti interjerą, kurti aprangas darbuotojams, šefų švarkus ar užsiimti dekoru.
Kokios gastronomijos tendencijos mūsų laukia?
Viena itin ryški kryptis – daug daugiau švietimo ir bendravimo su visuomene. Pasaulyje ir taip nemažai virtuvės šefų, vedančių TV šou ar laidas, daugėja filmų ir serialų kulinarine tematika. Būtent ši kryptis glaudžiai susijusi su bendro kulinarinio suvokimo svarba. Restoranai vis labiau ir labiau tampa atsakingu verslu, daug kalbama apie produktų nešvaistymą ir globalias problemas. Atsisakoma plastiko, sintetikos, baltojo cukraus. Daug kalbama apie kokybę, vadinamą (terroir), pvz. druska nebėra tik druska, kalbama apie tai, jog yra galybė jos rūšių, kur kokia tinkama, iš kur ji atkeliauja. Lygiai taip pat kava, arbata, šokoladas, mėsa… Svarbi kilmė, kur ir kaip auginama. Be abejo, egzistuoja ir daug pavienių krypčių, kurias diktuoja bendros mados, kelionių kryptys ir vadinami tendencijų kūrėjai (trendsetter), bet ne įtakos darytojai (influencer), kaip klysdami galvoja daugelis.