Mados pramonė – vienas greičiausiai kintančių verslų, todėl ji neįsivaizduojama be naujovių ir inovatyvių technologijų. Dvidešimt pirmojo amžiaus technologijų proveržis reikšmingai paveikė inovacijoms imlią mados industriją.
Europoje pirmaujanti mados ir stiliaus elektroninės prekybos platforma „Zalando“ pristato naują verslo modelį, skirtą apimti visą produkto gyvavimo ciklą – nuo dizaino standartų kūrimo iki investicijų į naujas perdirbimo technologijas. „Zalando“ vizija yra tapti tvaria mados internetine platforma, turinčia teigiamą įtaką žmonėms ir planetai. Pagrindiniai tikslai iki 2023-ųjų yra paskatinti vartotojų elgesio pokyčius ir pradėti taikyti žiedinės mados principus.
„Zalando“ tvarumo strategijoje nurodoma palaikyti tikslą taikyti žiedinės mados principus ir iki 2023 m. pratęsti mažiausiai 50 milijonų mados gaminių tarnavimo laiką. Mados industrija šiandien veikia tokiu principu: paimti – pagaminti – panaudoti – išmesti. Savo naujomis iniciatyvomis „Zalando“ siekia pereiti prie žiedinės mados sistemos, kurdama holistinį kiekvieno produkto gyvavimo ciklo etapo dizainą: dizainas ir gamyba – naudojimas – pakartotinis naudojimas – ciklo uždarymas.
Šia „Zalando“ strategija siekiama susidoroti su iškilusiais mados pramonės iššūkiais, susijusiais su klientais, prekių ženklais ir partneriais. Laura Coppen, „Zalando“ žiedinės mados ekonomikos strategijos vadovė, internetiniame seminare „Perėjimas prie žiedinės ekonomikos verslo“, skirtame žiniasklaidos atstovams bei „Zalando“ partneriams, aiškiai išdėstė naująją „Zalando“ verslo strategiją. „Siekdama sumažinti neigiamą poveikį žmonėms ir planetai, mados industrija turi pereiti prie žiedinės sistemos. Tinkamai reaguojant į vis labiau pastebimus vartotojų įpročių pokyčius, galime užsitikrinti ir naujus pajamų srautus“, – teigė Laura Coppen.
Laura Coppen internetiniame seminare „Perėjimas prie žiedinės ekonomikos verslo“ išskyrė keturis pagrindinius cikliškumu paremtos sistemos etapus – dizainą – naudojimą – pakartotinį naudojimą – ciklo uždarymą. Plačiau apibendrinsime kiekvieną jų.
Dizainas
Mados industrija keliasi į naują lygmenį, kuriame akcentuojamas mados verslas, orientuotas į vartotoją ir tvarumą. Šiai industrijai ypatingai aktualus perėjimas prie žiedinio verslo modelio, plėtojant tvaraus produkto kūrimo ir darnios plėtros koncepciją, grįžtamojo perdirbimo galimybes. „Zalando“ skatina prekių ženklus ieškoti dizaino bei gamybos būdų alternatyvų, taip prisidedant prie tvaresnės ateities. Dizaino srityje „Zalando“ bendradarbiauja su „Ellen MacArthur Foundation“ ir Berlyne įsikūrusiu startuoliu „circular.fashion“ . Kartu jie nori aiškiai apibrėžti tvarumo principus, kuriuos būtų galima taikyti visai mados pramonei. Dar vienas bendras tikslas – apie pakartotinį dizainą šviesti savo komandas, dirbančias su privačiais prekių ženklais. Atrinktose Berlyno siuvyklose ir studijose „Zalando“ teiks drabužių ir batų taisymo paslaugas bei pristato kolekciją „redeZIGN for circularity“, kurią pristato „Zalando“ privatus prekių ženklas „ZIGN“. Visi 50 šios kolekcijos modelių, tarp kurių yra vyriški ir moteriški drabužiai, batai bei aksesuarai, turi skaitmeninį produkto pasą. Nuskaitę etiketėje esantį QR kodą, pirkėjai gali sužinoti, kur konkretus daiktas pagamintas, kaip jį prižiūrėti bei taisyti ar kaip jį vėliau perparduoti „Zalando“ platformoje.
Naudojimas
Dar viena naujiena – nuo spalio 11 d. „Zalando“ pradeda teikti produktų priežiūros ir taisymo paslaugas, kad pratęstų bendradarbiavimą su klientais ir užtikrintų ilgesnį daiktų naudojimą. Bendradarbiaudama su Londone įsikūrusiu startuoliu ir mažmeninės prekybos programėle „Save Your Wardrobe“, bendrovė „Zalando“ Berlyne gyvenantiems klientams siūlo kokybiškas drabužių ir batų taisymo paslaugas atrinktose vietos siuvyklose ir studijose. Ši paslauga teikiama per skaitmeninę platformą, o sutaisytų daiktų paėmimu ir grąžinimu rūpinsis bendrovė „Zalando Premium Logistics“. Paslauga netrukus bus pasiūlyta ir Diuseldorfe, o ateityje ją planuojama teikti ir kitose šalyse.
Pakartotinis naudojimas
Pakartotinis daiktų naudojimas jau yra ne tik idėja, bet kasdieniu tampantis reiškinys, kuriame mes visi vienaip ar kitaip dalyvaujame. Šiandien itin daug dėmesio skiriama tobulinant medžiagų ir gaminių perdirbimo technologijas, efektyviai panaudojant medžiagą naujo dizaino gaminiams. „Zalando“ nuolat plečia savo prekių iš antrų rankų platformą, siekdama padėti klientams pakartotinai naudoti ir perparduoti drabužius. Joje klientams suteikiama galimybė pirkti arba iškeisti itin geros būklės daiktus. Nuo šios programos starto 2020 m. rugsėjį, jos apimtis išaugo nuo 20 tūkstančių iki daugiau kaip 200 tūkstančių prekių iš antrų rankų. „Zalando“ klientai 13 šalių gali naudotis šia paslauga kartu su greitu pristatymu, patogiais mokėjimo būdais ir lanksčiomis grąžinimo sąlygomis. Be to, toliau tobulinami prekių pakavimo būdai, atsisakant plastiko.
Ciklo uždarymas
Mados produktai rinkoje šiandien konkuruoja ne tik nauju stiliumi, bet ir išskirtinėmis savybėmis bei naujomis gamybos technologijoms. Šiuo metu tik 1 proc. mados pramonėje naudojamos tekstilės perdirbama vėl gaminant naują tekstilę, todėl „Zalando“ investuoja į naujas perdirbimo technologijas. Bendrovė neseniai paskelbė, jog investuos į tekstilės perdirbimo įmonę „Infinited Fiber Company“, kuri iš tekstilės atliekų kuria naują aukštos kokybės tekstilę. Tai padės sumažinti pasaulio priklausomybę nuo naujų žaliavų. Bendradarbiaudama su „Fashion for Good“ „Zalando“ taip pat įgyvendina projektą „Sorting For Circularity“ ir išbando naują atvirąją tekstilės atliekų tvarkymo platformą. Šio projekto tikslas – išsami tekstilės atliekų tvarkymo analizė, kuri rengiama pasitelkiant tikslesnę, inovatyvią technologiją „Near Infrared“. Taip pat jis padės įvertinti tekstilės perdirbėjų galimybes. Remiantis šiais rezultatais, bus sukurta pakartotinį, ciklinį naudojimą skatinanti skaitmeninė platforma, kurioje galės bendradarbiauti tekstilės atliekų rūšiuotojai ir perdirbėjai. Be to, „Zalando“ prisideda prie Europoje vykdomos programos, kuria siekiama padėti prekių ženklams, pardavėjams, perdirbėjams ir rūšiuotojams sužinoti, kur patenka jų produktai, ir kaip užtikrinti, kad jie nepatektų į sąvartynus.
Bendrovė „Zalando“ įsitikinusi, kad šios iniciatyvos padės jiems vienu žingsneliu priartėti prie savo vizijos ir tapti tvaria mados platforma, darančia teigiamą poveikį žmonėms ir planetai.