Jaunystėje labiau nei bet kada svarbu priklausyti tam tikrai grupei žmonių, kuriuos jungia bendri pomėgiai, bendri interesai ar bendra veikla. Paaugliui labai svarbu tarp draugų įgyti „mėgiamumo“ statusą ir žinoti, kad aplinkui yra žmonių, kurie tave mėgsta, o galbūt norėtų būti į tave panašūs.
Šiandien didžioji dalis socialinio jaunimo gyvenimo persikėlė į socialinius tinklus. Populiarumą jie matuoja „like“ ir sekėjų skaičiumi „Facebook“ ar „Instagram“ anketose, aukoja savo internetiniam įvaizdžiui daugybę laiko, įamžina kiekvieną savo žingsnį nuotraukose, kurias skuba publikuoti savo socialinio tinklo profiliuose.
Kas nutinka, kai pasidalini savo nuotrauka „Facebook“? O gi prasideda stebuklingasis „like“ laukimas. Jeigu nuotrauka sulaukia vos keleto pakeltų nykščių, imi galvoti, o kodėl gi niekas mano nuotraukos „nelaikina“? Galbūt ji pernelyg abstrakti, galbūt per daug asmeniška, arba, dar blogiau – tavo nuotrauka niekam neįdomi?..
Jaunimas greitai suprato, kokios nuotraukos geriausiai „perkamos“ socialiniuose tinkluose. Merginos „laužia“ geriausias savo pozas ir mimikas kasdieniniuose „selfiuose“, pozuodamos pučia lūpas, stengiasi savo nuotraukose atrodyti kuo seksualesnės. Kuo patrauklesnė nuotrauka, tuo daugiau šansų, jog ja pasidalins draugai, ją pamatys ir „palike’ins“ draugų draugai ir taip per kelias valandas surinksi išsvajotuosius kelis šimtus „like’ų“.
Vaikinai taip pat žino, kas „kabina“ socialiniuose tinkluose. Nuotraukos iš sporto salės, kur nesidrovima akivaizdžiai kilstelėti marškinėlių, kad būtų aiškiai matomas pilvo presas, ar kadrai, kuriuose jie važiuoja automobiliu, važiuoja motociklu ar riedlente, kuri gi nenorėtų sportiško ir dar nepigią transporto priemonę turinčio vaikino? Merginos netyli: keli šimtai jų akimirkai susižavėjusios sukurta iliuzija kompiuterio ekrane skuba spausti „like“.
O kokia „like“ esmė apskritai? Juos gaunantys taip traktuoja populiarumą. Kiekvienas sužibęs pakeltas nykštys kelia pasitikėjimą savimi, suteikia jausmą, jog kažkam patinka tavo išvaizda, tavo skonis ar tiesiog tavo hobis. O spaudžiantys „like“ turi kitokių motyvų. Kartais parodydami prielankumą norime įsiteigti mėgstamam asmeniui, kuris, galbūt, mūsų nepastebi. Arba nebyliai išreiškiame pritarimą tam žmogui, kurio nuotrauką ar būsenos atnaujinimą „palike’iame“. Kartais tikimės, kad kuo daugiau patys nykščių pridėliosime, tuo populiaresni ir patys tapsime, juk gal kas nors atsidėkodamas ir mūsų mintis ar nuotraukas „palike’ins“…
Kartais socialiniai tinklai daro įtaką net mūsų pasirinkimams ar kasdienybei. Juk nuėjus į madingą restoraną ir pasidalinus krūva patraukliai atrodančių patiekalų nuotraukų, surinksime tikrai ne vieną pakeltą nykštį, o aplinkiniams atrodys, kad gyvenime linksmą gyvenimą, pietaujame restoranuose ir neturime jokių problemų. Juk neįamžinsime keptų bulvių, kurias valgysime pasibaigus kavinėse išleistiems pinigams, viešiname tik „parodinę“ savo gyvenimo pusę.
Atminkite, kad jei pasidalinote nuotrauka socialiniame tinkle, ji tapo vieša, vieša tapo ir ta mažytė dalelė nuotraukoje įamžinto jūsų gyvenimo. Todėl pagalvokite, kodėl ją viešinate: ar norite išreikšti tam tikrą nuotaiką ar nuomonę, ar pasitikrinti, kiek „like“ vertą jūsų išvaizda ar sąmojai…