2023 metais 9 proc. siekusi vidutinė metinė infliacija Lietuvoje neaplenkė ir kelionių rinkos, kur, kelionių agentūros „Kelionių panorama“ duomenimis, vidutinis pirkėjo krepšelis paaugo beveik 12 proc. Nepaisant to, vis daugiau lietuvių rinkosi savo atostogas užsienyje, o jų įsigyjamų kelionių kiekis jau pasiekė ir ikipandeminį lygį.
Kelionių poreikis augo trečdaliu
Kelionių agentūros „Kelionių panorama“ vadovės Kristinos Graužinienės teigimu, 2023 metais kelionių rinka ne tik demonstravo visišką atsigavimą po pandemijos, bet ir savo augimu pralenkė ikipandeminį lygį.
„Atsižvelgdami į mūsų agentūros turimus duomenis, pastebime kelionių poreikio augimą, per metus mūsų klientų kiekis paaugo daugiau nei 12 procentų. Po koronaviruso pandemijos buvo laikotarpis, kai žmonės aktyviai rinkosi poilsį Lietuvos pajūryje, o dabar pastebime, jog net ir ši kategorija poilsiautojų aktyviai renkasi keliones užsienyje. Lyginant 2022 ir 2023 metus, išaugo ne tik įsigytų kelionių kiekis, bet ir 12 proc. padidėjo vidutinis pirkėjo krepšelis“, – atskleidžia K. Graužinienė.
Pašnekovė priduria, kad praėjusiais metais kelionių organizatoriams didžiausią įtaką turėjo ne pandemijos padariniai, o įvairūs regioniniai neramumai, kaip karas Izraelyje.
„Įvykiai Izraelyje tikrai turėjo įtakos, bet jau dabar pastebime, jog keliautojai mielai grįžta į vieną labiausiai pamėgtų krypčių šaltuoju metų laiku – Egiptą. Visgi, rezervacijų kiekis rudenį ir taip būna mažesnis, tad visko kariniam konfliktui nurašyti negalime. Tikrąją situaciją nusako sausis, kai vyksta intensyvus kelionių planavimas, o 2024 metų pradžia rodo, kad rinkos augimas sustoti nežada“, – priduria kelionių agentūros atstovė.
Primirštos šalys grįžo į madą
2023 metais Turkija, Graikija ir Egiptas tarp lietuvių keliautojų išliko populiariausių krypčių sąrašo viršūnėje, tuo metu susidomėjimas Juodkalnija, Tunisu ar Albanija demonstravo ženklų augimą.
„Kaip matome, populiariausių trejetukas nesikeičia, nes ten žmonės gauna stabiliai gerą aptarnavimą, klimatą ir gerą kokybės bei kainos santykį. Daug kitų Europos šalių reguliariai išeina ir vėl grįžta į madą – tokios šalys neįpareigoja ir tampa puikiu paskutinės minutės pasirinkimu. Visgi, tokioms šalims įprastai labai sunku prisivilioti keliautoją antrąkart. Dabar jos madingos, bet kitąmet, manau, jas keleriems metams pakeis kitos kryptys“, – patirtimi dalinasi K. Graužinienė.
Kol kelionės Europoje ir toliau dominuoja Lietuvos keliautojų pasirinkimus, per pastaruosius metus ženkliai išaugo ir keliautojų į egzotines kryptis kiekis – atostogas už mūsų žemyno ribų 2023 metais rinkosi beveik dvigubai daugiau keliautojų.
Kelionės autobusu nepraranda populiarumo
2023 metais stabilų augimą demonstravo ne tik po pandemijos su trenksmu atsigavusi aviacijos rinka, bet ir kelionės autobusais, kurios, anot pašnekovės, turi savų privalumų.
„Kelionės autobusu toliau išlieka populiarios. Galbūt, lyginant su kelione lėktuvu, tai nėra labai patogus, komfortiškas keliavimo būdas, bet žmonėms su mažesniais biudžetais, keliaujantiems pirmus kartus ar skrydžio baimę turintiems tai yra puiki išeitis. Per pastaruosius metus augo kelionių kiekis į Austriją, Italiją, vidurio Europą“, – atskleidė kelionių rinkos ekspertė.
Vidutinio lietuvio keliautojo paveikslas
Jei mėgintume įsivaizduoti vidutinio lietuvio keliautojo paveikslą, jis atrodytų taip: žmogus keliauja du kartus per metus. Pirmoji kelionė – prabangesnė, kruopščiai suplanuota, vykstama į šiltus kraštus, tuo metu antroji – paskutinės minutės pasiūlymas, keliaujama Europoje, siekiant pamatyti kažką naujo su nedidele planavimui skirto laiko ir finansine investicija.
„Jei tik yra galimybė, lietuviai visada leis sau bent kartą per metus išvykti pailsėti kažkur prabangiau. Tokią kelionę žmonės planuoja išties ilgai, nuo 4 iki 6 mėnesių, per kuriuos tikrinasi kainas, skaito atsiliepimus, žiūri vaizdo įrašus, bet vis vien stengiasi pirkti iš anksto, per kelionių muges, kad sutaupytų. Įprastai tai būna poilsinė kelionė, ieškoma gero kainos ir kokybės santykio, tad dažnai renkamasi „viskas įskaičiuota“ variantas“, – lietuvių įpročius nužvelgia agentūros „Kelionių panorama“ atstovė.
„O kita metų kelionė dažniausiai būna spontaniška, paskutinės minutės pasiūlymas, kai medžiojamos nuolaidos. Šiuo atveju viską lemia kaina ir kryptis, tai dažniausiai būna šalis ar miestas, kuriame žmogus dar nėra lankęsis. Tokio tipo kelionė dažniausiai būna Europoje ir ji nereikalauja daug planavimo ar pasiruošimo“, – paaiškina K. Graužinienė.