NET 53% NUOLAIDA ŽURNALO MANO NAMAI PRENUMERATAI
Profesijų skirstymas pagal lytį: orlaivių pilotė ragina griauti įsišaknijusius stereotipus

Profesijų skirstymas pagal lytį: orlaivių pilotė ragina griauti įsišaknijusius stereotipus

Lietuvoje, kaip ir daugelyje pasaulio šalių, vis dar gajus įsivaizdavimas, kad tam tikros profesijos yra tinkamos tik moterims, o kitos – tik vyrams. Ir nors dažna moteris neretai prisibijo realizuoti save veikloje, kuri visuomenėje laikoma vyriška, atsiranda vis daugiau moteriškosios lyties atstovių, pasiryžusių laužyti nusistovėjusius stereotipus.

Vienas tokių pavyzdžių – daugiau nei dešimtmetį keleivinius orlaivius pilotuojanti Linutė Malakauskaitė. Moteris įsitikinusi, jog kiekvienoje profesijoje svarbiausia yra išlavinti įgūdžiai ir asmeninės žmogaus savybės.

Lytis – ne kliūtis siekti svajonės

Ryškiai lakuoti nagai, padažytos lūpos ir daili šukuosena – keleivinių lėktuvų pilotė L. Malakauskaitė griauna visas išankstines nuostatas apie „vyrišką“ profesiją pasirinkusias dailiosios lyties atstoves. L. Malakauskaitė visuomet tikėjo savo pasirinkimu ir nesvarstė, ar ši profesija moteriai per sunki.

„Jau paauglystėje man pradėjo patikti lėktuvai – ėmiau juos tiesiog stebėti aukštai danguje. Iš pradžių niekam apie tai nesakiau, nes atrodė labai jau keistas potraukis. Svajojau išmokti skraidyti pilotažą, jis man prilygo magiškam šokiui ore. O kai reikėjo rinktis, kur studijuoti, abejonių neliko – mano sąraše visos profesijos buvo susijusios su aviacija“, – apie karjeros pradžią pasakoja pilotė.

Linutė Malakauskaitė
Linutė Malakauskaitė
Asm. albumas

Ir nors šiandieninė visuomenė stengiasi nebeskirstyti profesijų į vyriškas ir moteriškas, jaunam žmogui neretai atrodo, jog pasipriešinti įsišaknijusiems stereotipams – pernelyg sunku, ypač kai trūksta palaikymo.

„Labai džiaugiuosi, kad mano artimieji neprieštaravo ir tiesiog leido studijuoti tai, kas man patinka. Statistiškai moterų piločių skraido tik apie 5–10 procentų, tačiau šis faktas manęs niekuomet negąsdino ir šios profesijos aš vyriška nelaikau. Kad ir kokia neįmanoma ar tolima svajonė būtų, svarbu neišsigąsti jos dydžio, o veikti ir žingsniuoti mažais žingsniais jos link“, – drąsina L. Malakuskaitė.

Dėmesys įgūdžiams ir savybėms

L. Malakauskaitė pabrėžia, jog orlaivio piloto profesionalumas visiškai nepriklauso nuo lyties, rasės ar tautybės, kur kas svarbiau – šiam darbui tinkamos savybės ir nepriekaištingai išlavinti įgūdžiai.

„Tikrai negalima pasakyti, kas – vyrai ar moterys – geriau skraido, tai vienareikšmiškai priklauso nuo asmeninių žmogaus savybių. Kai kurias iš jų galima išsiugdyti, kitas tiesiog reikia turėti. Ši profesija reikalauja, kad būtum harmoningas ir stabilus skrydžių metu, reikia mokėti emocijas atidėti į šalį ir mąstyti logiškai, – tvirtina L. Malakauskaitė. – Tačiau visų svarbiausia – piloto darbą turi dirbti tiktai jausdamas, kad tai yra tavo pašaukimas, nes tai be galo egocentriška profesija. Visas piloto ir jo šeimos gyvenimas, sukasi aplink skrydžiu grafiką, todėl neretai tenka daug ką paaukoti.“

Linutė Malakauskaitė
Linutė Malakauskaitė
Asm. albumas

Kalbėdama apie lyčių skirtumus, keleivinių lėktuvų pilotė pastebi, kad tam tikrose šio darbo situacijose moteriškosios savybės gali tapti pranašumais. „Dažnai girdžiu komentarus iš vyrų pilotų, kad su moterimis skraidyti paprasčiau, nes moterys nelinkusios konkuruoti, o du vyrai kabinoje, net nesąmoningai varžosi, kuris yra geresnis“, – pasakoja L. Malakauskaitė. Tuo tarpu piloto profesijos išlavinti įgūdžiai neužgožia moteriškosios prigimties ir neretai praverčia asmeniniame gyvenime: „Moterys, paskyrusios savo gyvenimą skraidymui, yra stiprios, logiškos, moka įveikti stresines situacijas. Skrisdamos į ilgesnes komandiruotes gali susikrauti lagaminą per 10 minučių, bet tuo pačiu metu po skrydžių rašo poeziją, piešia, šoka, sportuoja, rūpinasi vaikais ir mylimaisiais – leidžia tekėti savo moteriškai energijai laisvai.“

L. Malakauskaitė džiaugiasi ne tik visuomenės, bet ir pačių avialinijų besikeičiančiu požiūriu į šią profesiją: šiuolaikiškos avialinijos kuria programas, kurios skatina merginas ir moteris tapti pilotėmis, o jau dirbančiosioms – stengiasi užtikrinti lankstesnes darbo sąlygas.

Jėgas suvienyti paskatino bendras tikslas

Kad lytis, rasė ar tautybė nėra esminis kriterijus sėkmingai siekti savo svajonių karjeros, pritaria ir pasaulinė grožio kampanija „The Body Shop“. Pastaroji, bendradarbiaudama su viena iš pirmaujančių vaikų labdaros organizacijų „Plan International“, kuri siekia gerinti mergaičių teises bei lygybę visame pasaulyje, teigia, kad jaunos merginos visame pasaulyje turi turėti ne tik galimybę svajoti drąsiai, bet realias sąlygas savo svajonėms įgyvendinti.

Suvienijusios jėgas šiam tikslui įgyvendinti, abi kompanijos siekia, kad Indonezijoje ir Brazilijoje –šalyse, kur vyrauja skurdas ir itin stipri lyčių nelygybė – gyvenančioms jaunoms merginoms būtų suteiktos sąlygos įgyti išsilavinimą, reikalingą siekti savo svajonių profesijos, ar net įkurti nuosavą verslą.

„Siekiame sukurti judėjimą, kuris paskatintų jaunų merginų vaidmens visuomenėje pripažinimą ir leistų sumažinti lyčių atotrūkį. Tikimės, kad mūsų suteikta edukacija, padės jaunoms merginoms įgyti profesinių žinių, leisiančių lengviau įsidarbinanti, ir kartu parodys, kad lytis nėra reikšmingas rodiklis sėkmei pasiekit“, – tikina „Plan International“ atstovė Lucy Russell.

Linutė Malakauskaitė
Linutė Malakauskaitė
Asm. albumas

Edukaciją suteiks 1500 Brazilijos ir Indonezijos merginų

Šios akcijos metu bus siekiama suteikti profesinių įgūdžių mokymą 75 jaunoms moterims nuo 18 iki 24 metų Šiaurės Brazilijoje, kurios įgavusios reikalingas žinias ir įgūdžius rūpinsis savo bendruomenės merginomis. T. y. perteiks įgytas žinias dar 200-tams 15–17 metų merginų, kad pastarosios galėtų atskleisti savo lyderystės potencialą ir rasti finansine bei socialine prasme patikimus darbus. Be to, bus vykdoma ir papildoma informavimo kampanija, kuri suteiks žinių dar 1000 merginų.

Indonezijoje projektas bus plėtojamas vienoje labiausiai nepasiturinčių provincijų rytinėje šalies dalyje, kur dėl edukacijos ir darbo trūkumo vyrauja didelis skurdas bei ankstyvos santuokos, turinčios didelę įtaką socialinei jaunų merginų padėčiai. Projekto metu bus teikiamas profesinis mokymas ir ugdomi įgūdžiai, padėsiantys susirasti darbą ar pradėti savo verslą 330 jaunų žmonių.

Prie šios akcijos turi galimybę prisidėti ir kiekvienas „The Body Shop“ klientas. Kalėdų kampaniją „Dream Big“ šiemet įgyvendinanti organizacija skleidžia žinutę, kurios metu raginama ne tik kurti aplinką, kurioje merginos bei jaunos moterys galėtų ne tik laisvai svajoti, bet ir pildyti savo ilgai brandintas svajones. O visame pasaulyje, įskaitant ir Lietuvą, nuo lapkričio–gruodžio mėnesiais įsigytos produkcijos „Plan Inetrnational“ veiklai bus skiriama po 2 centus. Planuojama, jog šventiniu laikotarpiu bus surinkta 250 tūkst. svarų sterlingų, kurie bus skirti 1500 merginų, gyvenančių Indonezijoje ir Brazilijoje, edukacijai paremti.

Daugiau informacijos apie įgyvendinamą kampaniją – vaizdo įraše https://www.thebodyshop.lt/lt/dream-big/.

 

Mano išsaugoti straipsniai