Pirkimas internetu – puiki alternatyva tiems, kurie taupo savo brangų laiką, vengia prekybos centruose ūžiančio šurmulio, eilių prie kasų arba tiesiog siekia apsipirkti patraukliomis sąlygomis.
O internetinių parduotuvių gausa, prekių bei paslaugų pasiūla ir įvairiausios akcijos tikrai gali susukti galvą!
Kad patrauklūs pasiūlymai bei didelės nuolaidos neapakintų Jūsų bei Jūsų artimųjų, o skubotas pasirinkimas neprivestų prie gerokai ištuštėjusios piniginės bei katės maiše – teikiame svarbiausius patarimus, kaip atpažinti galimai nesąžiningą prekybininką.
1. Išsiaiškinkite, su kuo turite reikalų
Visos internetinės parduotuvės privalo nurodyti savo buveinės adresą, telefono numerį bei el. pašto adresą, kuriais vartotojas galėtų susisiekti su pardavėju.
Jei šių duomenų internetinės parduotuvės tinklalapyje pasigedote, arba pardavėjas susisiekimui pateikė tik kreipimosi formą tiesiogiai interneto svetainėje – nerizikuokite pirkti iš šio pardavėjo. Pastebėjote nemažai gramatinių klaidų?
Kažin, ar šis pardavėjas skyrė pakankamai dėmesio savo internetinei parduotuvei, o galbūt paprasčiausiai pasinaudojo automatinio vertimo programa, tad tokiu pardavėju taip pat geriau nepasikliauti.
2. Pasikliaukite savo intuicija
Jei pasiūlymas atrodo per geras, kad būtų tiesa – greičiausiai taip ir yra. Prekės ar paslaugos kaina yra vienas esminių rodiklių vartotojui renkantis pirkinį, todėl internetiniai sukčiai tikrai nesikuklina tuo pasinaudoti.
Prieš pirkdami dideles nuolaidas siūlančioje internetinėje parduotuvėje, atlikite trumpą apžvalgą ir palyginkite tokios pačios rūšies prekių aprašymą bei kainą kitose internetinėse ar mažmeninės prekybos parduotuvėse.
Be to naudinga patikrinti kitų pirkėjų atsiliepimus. Kitų pirkėjų atsiliepimai yra puikus informacijos šaltinis, padėsiantis apsispręsti – pirkti iš konkrečios internetinės parduotuvės ar, visgi, susilaikyti.
Šiuo atveju atsiliepimus rekomenduojame tikrinti ne internetinės parduotuvės tinklalapyje (paprastai fiktyvių parduotuvių atsiliepimai yra itin teigiami), o specialiose skundų ir atsiliepimų svetainėse.
Vis tiek dar dvejojate? Kreipkitės konsultacijos į Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (toliau – Tarnyba) specialistus.
3. Saugokite savo mokėjimo kortelės duomenis
Prieš suvedant mokėjimo kortelės informaciją, svarbu įsitikinti, kad interneto parduotuvė yra saugi – ieškokite spynos simbolio internetinės parduotuvės tinklalapio adreso pradžioje.
Jei pardavėjas suteikia galimybę pinigus sumokėti atsiimant prekes, rekomenduojame rinktis šį atsiskaitymo būdą – taip išvengsite galimų finansinių nuostolių.
4. Atkreipkite dėmesį, kur registruotas pardavėjas
Patikrinkite, ar pardavėjo internetinės svetainės adresas (domenas) yra užregistruotas. Domeno tikrinimui internete rasite tikrai ne vieną naudingą svetainę.
Būkite itin atsargūs rinkdamiesi prekes iš trečiųjų šalių, kadangi apginti vartotojų teises, kai pardavėjas registruotas trečiojoje šalyje (dažniausiai – Kinijoje arba JAV), yra labai sudėtinga.
Primename, kad Tarnyba nagrinėja vartojimo ginčus, kai vartotojas ir pardavėjas ar paslaugos teikėjas yra įsisteigę Lietuvoje, bei tarpininkauja nagrinėjant ginčus, kai pardavėjas ar paslaugos teikėjas registruotas kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje.
Jei pardavėjas veikia trečiojoje šalyje – vartotojas turi teisę kreiptis į vartotojų teises ginantį pasaulinį tinklą (http://www.econsumer.gov/), kurio narėmis yra 36 valstybės.
Jei, visgi, pakliuvote į internetinių sukčių pinkles…
Išsirinkote ir apmokėjote prekę, tačiau pardavėjas netikėtai dingo ir nebeatsako į Jūsų laiškus? Šiuo atveju siūlytume kuo skubiau kreiptis į savo banką ir pasiteirauti dėl pinigų susigrąžinimo galimybės bei kitų priemonių, kurios padėtų apsaugoti savo duomenis.
Taip pat kreipkitės raštu į pardavėją ir nurodykite savo reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų pardavėjo atsakymo nesulauksite, arba gautas atsakymas Jūsų netenkins, Jūs turite teisę kreiptis į Tarnybą dėl ginčo nagrinėjimo alternatyvia ginčų nagrinėjimo tvarka.
Jei prekė įsigyta trečiojoje šalyje – dėl savo teisių gynimo turite teisę kreiptis į vartotojų teises ginantį pasaulinį tinklą arba vartojimo ginčus nagrinėjančią instituciją pagal verslininko registracijos vietą.