Įminkime mįslę, kurią tikrai nesunku atspėti: kas šiandien diktuoja mados tendencijas? Atsakymas teisingas – tai „Gen Z“, šiuolaikinė vizonierių karta, kuriai priklausai ir tu. Jiems įtikti ir jų drąsiausius, o kartais net sunkiai suprantamus ekscentriškus stiliaus pasirinkimus bando kopijuoti net ir garsiausi pasaulio mados dizaineriai.
Nesvarbu ar tūkstantmečio vaikai (kitaip dar vadinami „Millenials“) vis dar susiveržę diržus bijo pokyčių, ar jau pasiryžę perduoti estafetę jaunajai kartai, akivaizdu, kad dabartinė, su skaitmeninėmis technologijomis užaugusi karta šiandien pati diktuoja tendencijas. Dar neseniai tėvus mokę prisijaukinti naujausias technologijas, šiuo metu jie yra itin aktyvūs lyderiai mados pasaulio lauke. Kaip bebūtų ironiška, jie patys į madą sugrąžino ir ant pjedestalo užkėlė dešimtajame dešimtmetyje tėvų vilkimus populiarius apdarus.
Dar gerokai prieš metus jaunimo tarpe itin populiarioje socialinio tinklo „Tik Tok“ platformoje buvo galima išvysti 90-ųjų laikotarpio įkvėptus drabužių kirpimus, spalvas bei raštus. Sekamiausios merginos jau tada demonstravo naujausias madas, kurios ilgainiui nugulė visose jaunimo pamėgtose parduotuvėse. Net ir praėjusią vasarą, jei nenorėjai pavėluoti į naujausių tendencijų „Tik Tok“ diktuojamą traukinį, privalėjai savo spintoje turėti bent vieną iš šių drabužių: patrumpintą („crop top“) palaidinę, žaismingą ryškių spalvų ir aplikacijomis dekoruotą susagstomą kardiganą, klostuotą teniso sijoną, trumpą prigludusią ryškią suknelę, raštuotas platėjančias hipiško stiliaus kelnes, tarpusavyje spalviškai ar tekstūriškai derantį kostiumėlį bei „tie-dye“ raštu margintų audinių marškinėlius.
Socialinių medijų lyderiai ir virtualios realybės pradininkai
Z kartos merginos ir vaikinai ne tik seka ir pristato aktualiausias mados kryptis, bet ir tampa trokštamiausiu aukštosios mados kūrėjų taikiniu. Prisiminkime skandalingosios Emma Chamberlain, 20-metės „Youtube“ socialinio tinklo vaizdo įrašų kūrėjos sensacija tapusią nuolatinę partnerystę su aukštosios mados namais „Louis Vuitton“. Jau nekalbant apie tai, kad ji tapo platėjančių (jogos) kelnių sugrįžimo į madą ambasadore. Jei dar praėjusiame amžiuje mega žvaigždėmis buvo laikomos kino aktorės, dainininkės, o vėliau – garsiausi pasaulio super modeliai, tai šiandien duoklė visu šimtu procentu yra atiduota socialinių tinklų turinio kūrėjams. Įdomu tai, kad nebereikia žvalgytis tik į „Instagram“, „Youtube“ bei „Tik Tok“ platformas – jau greitai jų asmenybes ir dar įdomesnius asmeninio stiliaus pasirinkimus galėsime išvysti virtualioje realybėje. Veikiausiai, ten atsivers dar platesnės saviraiškos galimybės. O kadangi realaus pasaulio mados vaidmuo yra prisitaikantis, mados pramonė kaip įmanydama stengiasi atrasti naujus pagrįstus verslo modelius bei skaitmeninius aukščiausių technologijų įrenginius, kurie įtiktų ir deramai aptarnautų pirmą ir kol kas didžiausią pasaulyje skaitmeninių gyventojų kartą. Pagal naujienų portalą „Fashion Finest“ prognozuojama, kad pasaulinės skaitmeninės reklamos išlaidos socialinėse platformose iki 2023 m. pasieks 517 milijardų JAV dolerių, todėl įžvalgos apie didžiausią pasaulyje vartotojų demografiją padės kurti naujus mados prekių ženklus, kylančius per metaverse, kurios centre yra Z karta.
Ypatingai svarbus tvarumas ir unikalumas
Aplodismentai jaunajai kartai. Jei tai, kad greitu metu gyvensime paralelėje tarp realybės ir virtualybės jus šiek tiek gąsdina, tai dėl tvarumo įsitvirtinimo į mūsų kasdienybę ar bent platesnio visuomenės švietimo šia tema galima ploti atsistojus. Z kartos aprangos pasirinkimai atspindi jų pačių įsipareigojimą siekti tvarumo ir ilgaamžiškumo. Z kartos atstovai tvirtina, kad yra pasiryžę planetą paversti švaresne ir malonesne gyvenimui. Šiuolaikinė karta neperka madingų apdarų iš populiarių greitosios mados parduotuvių, jie verčiau renkasi vintažines dėvėtų drabužių parduotuves, dalinasi su bendraamžiais ar net medžioja išskirtinius laimikius mamos spintoje. Jų tikslas yra ne tik siekti individualybės ir išreikšti savo unikalią asmenybę per drabužį, bet ir sukurti aplink save tvarią ir kuo draugiškesnę atmosferą aplinkai, įskaitant ir jų vilkimą garderobą. Dažnai šios kartos atstovai renkasi tokius antrų rankų apsipirkimo taškus, kaip „Depop“ ar „Vestiare Collective“, o mainytis daiktais ir atrasti originalaus bei unikalaus dizaino drabužį ar aksesuarą, kuris ne tik turi išliekamąją vertę, bet ir dera prie jų asmenybes ir kitų spintoje turimų drabužių, net tampa savotiška loterija ir azartu, sukeliančiu priklausomybę. Tačiau nepagalvok neteisingai, daugelis jaunosios kartos atstovų tai daro apgalvotai ir atsakingai.
Etiška ir liberali karta
Beveik septyni iš dešimties (68 %) Z kartos atstovų reikalauja, kad jų drabužiai būtų gaminami laikantis aukščiausių etikos standartų, o 57 % mano, kad prekės ženklai, propaguojantys tvarumą, lyčių lygybę ir įvairovę, juda teisinga linkme. Ši karta yra reikliausia istorijoje, todėl visame kame jie tikisi vertės, kokybės ir etiškumo. Visgi, jų svajonių apranga privalo būti ne tik įperkama, bet ir pagaminta pagal aukščiausius etikos standartus, todėl mada nebegali pasikliauti vien verte. Lygiai taip pat ir drabužių dizainas nebegali būti skirstomas į vyriškus ar moteriškus. Jų teisingu požiūriu, visi esame laisvi rengtis taip, kaip norime be jokių primestų išankstinių nuostatų ar stereotipų. Kaip dailiosios lyties atstovė gali vilkėti vyriško kirpimo plačių pečių švarką, taip vaikinas negali būti teisiamas už tai, kad vilki sijoną, ryškiai dažosi akis ar nėra tradicinės orientacijos. Z kartos dėka ant aukštosios mados namų podiumų tapo normalu pristatyti abiejų lyčių kolekcijas vienu metu. Be to, šios kartos atstovai niekada nesirinks drabužių, pagamintų iš gyvūnų odos.
Prekių ženklai, nekurkite reklamos skelbimų, sukurkite „Tik Tok“!
Norint patraukti jaunuolių dėmesį, prekių ženklai privalo būti kūrybiški, originalūs ir žengti koja kojon su Z kartos poreikiais. Z karta savo mėgstamus prekių ženklus palaiko tiek fiziškai, tiek visose socialinėse platformose. Jiems ypatingai svarbu mados namų filosofija ir vertybės, kurios būtų artimos ir su kuriomis jie galėtų susitapatinti. Apetitas socialiniams tinklams yra milžiniškas, todėl prekių ženklai, suvokdami kokybiško turinio įsitraukimo galimybes, efektyviai bando įtikti šiai kartai, jų dėmesiui pasiūlydami kūrybiškus reklamos bei prekybos sprendimus. Mat norint jaunimą įtikinti ir sudominti, turi tik 8 sekundes (teigiama, kad dėmesio koncentracija veikia ne ilgiau nei šį laiko tarpą). Jaunuoliams ypatingai didelę įtaką turi tai, ką jie pamato socialinėje erdvėje, o ypatingai tuos prekių ženklus, kurie akį patraukia „Tik Tok“ platformoje, todėl prekių ženklams tai didelė terpė padidinti žinomumą ir vertę bei skatinti pardavimus. Mados prekių ženklai turi sukurti bei paruošti tokį turinį, kuris būtų artimas šios kartos aplinkai ir poreikiams arba šie vartotojai akimirksniu perbrauks pirštu į kitą vaizdo įrašą. Z kartos vartotojai kultūrą ir rinkodarą mato bei vartoja iš esmės kitaip nei tūkstantmečio ar X kartos (vyresni nei keturiasdešimtmečiai).
Apranga, kurią mėgsta ir vilki Z karta
Z karta dievina vintažą. Viskas, prie ko jie nebuvo prisilietę ir turintys išskirtinumo bei autentikos drabužiai bei aksesuarai patraukia jų dėmesį. Nemažiau svarbu, kad apdarai būtų praktiški, funkcionalūs ir tinkami vilkėti ne vieną sezoną, todėl utilitarinės mados estetika tapo itin populiari tarp jaunimo. Tačiau ne visi esame linkę rinktis tai, ką renkasi kaimynė ar geriausia draugė. Šiuolaikiniam jaunimui taip pat patinka nestandartiniai kirpimai, gašlumo ar dramatiškumo turinčios detalės. Keletas pavyzdžių, ką tikriausiai ir tu turi savo spintoje arba planuoji įsigyti: sportinė užtraukiama pūkinė liemenė drauge derinama su plačiomis kelnėmis ar džinsais, „Nike Jordan“ sportinė avalynė, kailio imitaciją turintys viršutiniai drabužiai, patrumpinti marškinėliai, palaidinės, apnuoginančios petį ar iškirptomis audinio vietomis, platėjančios medvilninės kelnės, patrumpinto liemens džinsai, lygiapadžiai sportiniai bateliai aukšta platforma, platintos pečių linijos švarkas ir „oversized“ drabužiai.