Klaipėdietis Dastinas Steponėnas užaugo prie jūros, o bangas skrodžiančios jachtos buvo jo svajonė ir aistra. Tiesa, mokykloje vaikinas nė nenumanė, kad būtent su jomis bus susijęs jo išsilavinimas, darbas ir laimėti konkursai. Tik išvažiavęs studijuoti transporto dizaino Anglijoje jis suprato, kad vaikystėje iš kaladėlių konstruoti laiveliai gali tapti tikrais jūrų milžinais: „Visi esame laimėtojai, pralaimi tik tie, kurie susitaiko su pralaimėjimu.“
ESKIZAI VIRSTA REALYBE ANT VANDENS
Esi diplomuotas transporto [-[0]-] , mokslus baigei Koventrio universitete Anglijoje. Ar laivais susižavėjai dar gyvendamas Klaipėdoje?
Klaipėdos uostas, jūra ir laivai traukė mane nuo pat mažens. Vasaros be maudynių ir kėlimosi keltu į Smiltynę neįsivaizduodavau. Troškimas augti ir tobulėti, ko gero, pasąmoningai mane pastūmėjo ne prie sąlyginai mažų burinių jachtų, kurios neatsiejamos nuo piliavietės dokų, bet prie 50–100 metrų motorinių superjachtų – kone viešbučių ant vandens.
Po trejų metų studijų atlikai pirmąją praktiką Olandijoje. Buvai atrinktas dirbti vienoje didžiausių jachtų gamintojų „Feadship“, ten praleidai penkis mėnesius. Kaip tau pavyko? Prie kokių projektų turėjai galimybę prisidėti?
Atkaklumas, užsispyrimas, piešimo įgūdžiai, išlavinti E. Balsio menų gimnazijoje ir kartu – projektų tobulinimas, ieškant kiek įmanoma geresnių sprendimų, buvo pastebėti. Olandijoje įsikūrusiame „Feadship“ turėjau galimybę prisidėti prie naujų laivų projektų vystymo, idėjų generavimo. Aplankiau tuo metu statytas žymiausias jachtas „Savannah“ ir „Vertigo“.
Sukauptos žinios padėjo laimėti „Super-yacht UK“ konkurse – pelniau „Young designer of the year 2016“ titulą. Jis man padėjo gauti galimybę atlikti praktiką Anglijoje. Dėl stipraus pasirodymo konkurse, dirbant „Pendinnis“ kompanijoje, užuot padėjęs darbų inžinieriams, buvau paprašytas sukurti visiškai naują jachtos dizainą.
Didžiausias įspūdis šioje industrijoje patiriamas gyvai išvydus galutinį produktą, kai prabanga, inžinerija ir architektūra sudaro tobulą visumą, ypač jei ir pačiam teko prisidėti prie jo kūrimo.
SUNKIAI ĮSIVAIZDUOJAMA PRABANGA
Tau teko įkelti koją į tokius laivus, kurių metras kainuoja milijoną eurų. Kokius turtingų užsakovų įgeidžius dizaineriams tenka pildyti?
Superjachtos pasižymi išskirtine prabanga tiek estetiniu, tiek privatumo atžvilgiu. Denių su miegamaisiais būna 4–6 ir daugiau, be to, jachtose yra valgomųjų, barų, poilsio kambarių (angl. lounges), SPA, sporto salė, cigarų rūkomasis, vyno kambarys, kino teatras, vandens sporto įranga ir 3–7 kateriai, priklausomai nuo jachtos ilgio (jis dažniausiai siekia nuo 50 iki 100 metrų ar net daugiau). Klientų įgeidžiai gali būti labai įvairūs, jie priklauso nuo jų finansinės padėties, fantazijos ir jachtos inžinerinės kombinacijos.
Tavo sukurtas jachtos „Labradorite“ dizainas tarptautiniame konkurse pelnė trečią vietą. Jį kurdamas mokeisi, dirbai, kad galėtum mokėti studijų paskolą ir kartu kūrei dizainą konkursui. Ar tikėjai, kad tavo darbas gali sulaukti tarptautinės komisijos pripažinimo? Su kokiais darbais tavo jachtai teko konkuruoti?
Tikėjimas kuriamu produktu yra būtinas! Tai ateina su kantrumu analizuojant, kas jau yra sukurta, praktikuojantis ir tikint pačiu savimi. Dviratis jau išrastas, tereikia sugebėti ji patobulinti. Sėkmės paslaptis – tai atitikti visus reikalavimus, t. y. padaryti tai, ko vertintojas tikisi, ir dar truputį daugiau. Rėmiausi šia teorija ir keturi konkursai man buvo sėkmingi. Vos per vienus studijų metus tapau pirmos vietos laimėtoju „International Yacht Design Talent Award 2016“ ir „Super-yacht UK young designer of the year 2016“ konkursuose, antrą vietą išplėšiau „Steve Olney memorial design award 2016“, o prizinė trečioji vieta atiteko „International Yacht Design Talent Award 2015“ konkurse.
Dalyviai konkursuose būna labai įvairūs, kiekvienas turi savo dominuojantį aspektą. Vertinant techninę pusę svarbu realistiškumas, kūrybiškumas, idėja, inovatyvumas ir viso to vizualus pateikimas. Atradęs tam tikrą šių aspektų santykį, pagrindęs dizainą tyrimais ir analizėmis neišvengiamai pradedi tikėti sėkme.
VISO GYVENIMO PROJEKTAS
Du kartus buvai atrinktas į finalinį trejetuką kasmetiniame Monako jachtų šou. Kokių įspūdžių parsivežei iš renginio, kuriame lankosi tik išrinktieji?
Tai viena didžiausių jachtų parodų, tad ir įspūdžiai iš ten nepamirštami. Egzotiškas, vasariškas klimatas turtingame mieste, galybė ikoninių jachtų, iš kurių keletą teko aplankyti… Be visų šių įspūdžių, parsivežiau tikėjimą, kad su protingu užsispyrimu viską įmanoma pasiekti. Tiesa, kartais gali tekti palaukti ir dešimt ar trisdešimt metų, tad svarbu apsišarvuoti kantrybe.
Kokioje įmonėje dirbi šiuo metu? Kaip atrodo tavo darbo diena?
Deja, negaliu atskleisti privataus užsakovo ir projektų pavadinimo. Dirbant su tokiais klientais konfidencialumas – svarbiausia. Tai itin reikli industrija, tad ir darbo dienos būna labai įvairios. Per vieną dieną gali būti daroma viskas nuo jachtos eskizo ar 2D vizualizacijų modeliuojant pagrindines 3D proporcijas iki techninių galvosūkių ir mažiausių detalių, pavyzdžiui, lempučių įmontavimo. Tokia dinamika man patinka. Dirbant su skirtingų sričių profesionalais tai tampa ne tik mėgstamu darbu, bet ir mokykla, kurioje kasdien dalijamasi patirtimi.
Tau tik 24-eri, tačiau karjera klostosi lyg per sviestą. Kaip tau pavyko rasti savo profesinį kelią? Ar ilgai jo ieškojai mokykloje?
Įveikęs tam tikrus etapus ir pasiekęs esamą poziciją pavadinčiau tai ne profesijos, o gyvenimo kelio ieškojimu. Eidamas šiuo keliu nuolat tobulėju ir augu. Dailės pamokos ir atsidavimas jai gimnazijoje man padėjo išlavinti įgūdžius, kuriuos ir toliau tobulindamas galiu pritaikyti ne tik meno, bet ir dizaino srityje. Įvykiai, paskatinę priimti gerai apsvarstytus sprendimus, lėmė pasirinkti transporto dizaino kursą. Dauguma universiteto kolegų buvo tiesiog apsėsti minčių apie sportinio asfalto keturračius ir baidėsi vandens gigantų. Aš tai mačiau kaip iššūkį ir galimybę tobulėti.
JEI DARYTI, TAI TIK VISA ESYBE
Kokias baimes ar tėvų stereotipus teko nugalėti, kad galėtum siekti savo svajonės – studijuoti transporto dizainą? Lietuvoje tai dar gana neatrasta niša, retas pagalvotų, kad pagal šią specialybę pavyktų rasti darbą.
Jau vaikystėje iš “Lego” kaladėlių dėliojant automobilius, lėktuvus ir laivus kildavo klausimų, kas juos kuria. Smalsumas skatino ieškoti galimybių. Viską palikti ir išvažiuoti semtis žinių į Angliją buvo tikrai baisu, tačiau noras nugalėjo. Galiu tik pasidžiaugti, kad tėvai ir artimieji mane labai palaikė, drąsino. Ir pats buvau stereotipinio mąstymo, kol, stipriai paragintas tėvų, dalyvavau studentų darbo drabužių konkurse. Kur matyta, kad vienuoliktokas dalyvautų studentams skirtame dizaino konkurse! Darbą atlikau, apgyniau ir užėmiau trečiąją vietą, o kartu nusikračiau galimybes ribojančių stereotipų.
Esi pavyzdys, kaip galima pasiekti savo svajonių nepaisant jokių kliūčių. Kaip manai, kas svarbiausia einant gyvenimo keliu, kuriame pilna išbandymų, nusivylimų, abejonių? Kas tau padėjo nemesti visko pusiaukelėje?
Gyvenime visi turime galimybę pasirinkti, tad, jei jau kažką nusprendžiame daryti, veikime iš visos širdies ir iki galo. Jei tik puse kojos, kam išvis tuo užsiimti?
Žinoma, su kiekvienu pakilimu laukia ir daugybė duobių, tačiau kiekvienas iš jų išlipęs gali ko nors pasimokyti. Galiu patikinti, kad su kiekvienu pasiekimu praeities duobės pasimiršta. Būtina turėti kryptį ir judėti pirmyn, nesvarbu, ar šviečia saulė, ar migla bando klaidinti. Svarbiausia – pozityvus protas, sveikos mintys ir nusiteikimas. Jei tavimi tiki kiti, iki svajonės išsipildymo telieka pačiam savimi patikėti.
Dastino paskyrą Behance rasi ČIA.
Dastino profilį Linkedin rasi ČIA.