Jau rugpjūčio pradžioje vyksiančioje Kopenhagos mados savaitėje bus pristatyta konkurso „Zalando Visionary“ nugalėtojos dizainerės Bubu Ogisi ir jos mados ženklo IAMISIGO naujausia kolekcija. Kviečiame susipažinti su šia talentinga kūrėja, puoselėjančia Afrikos amatus ir tradicijas.
Renginys mados vizionieriams
Mados ženklas „Zalando“ apdovanojimą „Zalando Visionary“ įsteigė 2023 m. Jis skirtas ateities kūrėjams, siekiantiems reikšmingų pokyčių ne tik mados industrijoje, bet ir už jos ribų. Kad galėtų dalyvauti šiame konkurse, dizaineriai turi parodyti, kaip jie prisideda prie pokyčių, taip pat – atitikti Kopenhagos mados savaitės tvarumo reikalavimus. Nugalėtoją išrenka tarptautinė komisija, sudaryta iš mados industrijos lyderių bei „Zalando“ atstovų.
2025 m. konkurso finalininkais tapo mados ženklai FEBEN, IAMISIGO ir „Rave Review“, siūlantys naujas perspektyvas, kaip kurti pozityvius pokyčius mados pasaulyje. Savo kolekcijas šie ženklai pristatė 2025 m. sausį Kopenhagos mados savaitėje specialiame „Zalando Visionary“ renginyje. Šį kartą laimėtoju buvo išrinktas IAMISIGO.

Tai Nigerijoje įsikūręs mados ženklas, savo kūryboje derinantis tekstilės paveldą ir tradicines Afrikos meistrystės technikas. IAMISIGO šių metų rugpjūtį vyksiančioje Kopenhagos mados savaitėje pristatyts savo naujausią 2026 m. pavasario ir vasaros kolekciją.

Siekis išsaugoti unikalius amatus ir meistrystę
IAMISIGO įkūrėja – Nigerijoje gimusi Bubu Ogisi, savo prekės ženklą įkūrusi 2009 m. Kūryboje ji taiko lėtosios gamybos metodus ir siekia išsaugoti tradicinius Afrikos amatus. Ji bendradarbiauja su amatininkais ir meistrais iš Ugandos, Benino, Kenijos, Ganos bei kitų šalių, panaudodama tradicines technikas ir tekstilę.

„Man „Zalando Visionary“ apdovanojimas yra mano, kaip šiuolaikinės menininkės ir dizainerės, puoselėjančios amatus ir paveldą, filosofijos patvirtinimas. Visada siekiau išsaugoti amatininkų bendruomenių darbą, su kuriomis bendradarbiauju, ir džiaugiuosi, kad būtent ši pagrindinė mano kūrybos dalis buvo įvertinta. <…> Nelyginu savęs su kitais – tikiu, kad kiekvienas turi savo kelią. IAMISIGO turi aiškią viziją ir išlaiko kūrybinį švelnumą, kurį sieju su moteriškumo dieviškumu. Tradicinius amatus įkūnijame moderniose, kartais labai konceptualiose formose. Tai galėčiau įvardyti kaip dėvimą meno, dizaino ir abstrakcijos sintezę“, – pasakojo dizainerė. Ji priduria, kad visada gerbė unikalų Kopenhagos požiūrį į madą, išsiskiriantį iš kitų didžiųjų miestų Europoje ir visame pasaulyje. „Čia mada yra tikslinga, todėl man labai įdomu pristatyti savo viziją būtent šiame mieste“, – pabrėžia ji.

Pasak B. Ogisi, tikroji kūryba vyksta už miesto ribų – atokiose Afrikos bendruomenėse. „Visada skubu išvykti iš miesto ir susitikti su ten gyvenančiais amatininkais. Jie kupini išminties, o būti šalia jų – tikra privilegija. Veikiausiai jie to nepavadintų „socialiniu poveikiu“ – tai tiesiog jų pasaulio dalis, kur žinios perduodamos iš kartos į kartą”, – apie lankymąsi bendruomenėse kalba dizainerė.

Jos kūryboje itin svarbus pasakojimas, slypintis kiekviename audinio rašte, atspalvyje ar faktūroje. Kiekvienas drabužis – tai apgalvotas kūrinys, pasakojantis dalį istorijos. Pavyzdžiui, kurdama 2020 m. rudens ir žiemos kolekciją, Bubu atliko tyrimą Kongo teritorijoje, analizuodama, kaip ten esančios bendruomenės išgyvena kolonizacijos traumą. „Mane įkvėpė Nkisi Nkondi – mistinis dievukas, saugantis nuo blogio. Tad vienas kolekcijos drabužių, rankomis austas ilgas švarkas iš medvilnės ir rafijos, tapo šios figūros įkūnijimu”, – aiškina B. Ogisi. Dizainerė atskleidžia, kad pastaruoju metu ji susidomėjo kietomis medžiagomis – stiklu ir žalvariu: „Ieškau būdų kaip jas integruoti į drabužius. Taip pat eksperimentuoju sizaliu – medžiaga, dažnai naudojama statybose. Su komanda pritaikome ją aprangoje.“
