Prašmatni vakarienė ištaigingiausiame pasaulio mieste Dubajuje. Raudona „Versace“ mados namų suknelė ir nepriekaištingai tinkantys Marco Jacobso bateliai, puikiai priderini prie odinės „Hermes“ rankinės. Į vakarienę atveža naujutėlaitis „Bentley“, o kompaniją palaiko grupelė žavių, jaunų ir jau spėjusių turtus susikrauti verslininkų. Tai tik dalis jūsų vakarėlio akimirkų, kurias fiksuoja ką tik prekyboje pasirodęs „iPhone“.
Ne, tai – ne sapnas, kurį šiąnakt sapnavai. Tai pasaka, kurią regi kiekvieną vakarą naršydama instagrame. Nesvarbu, kad stebi ją gulėdama lovoje, susivėlusi, su suplyšusiomis kojinėmis ir valgydama ledus tiesiai iš indelio. Ji tau daro tokią stiprią įtaką, jog pradedi galvoti, kad ir pati galėtum būti tokios pasakos herojė. Blizgučiai, turtai, brangūs daiktai, tolimi kraštai – visa tai yra šiuolaikinė pasaka, vadinama prabanga. Jos demonstravimas tarp šių dienų jaunimo akivaizdus, ypač socialinėse medijose. Kodėl? Apie tai kalbamės su klinikine psichologe Giedre Kivyliene.
Jauniausi – labiausiai veikiami
Prabanga egzistavo visais laikais. Tik ji buvo pasiekiama ne bet kam, ją regėdavo bei jos teikiamais privalumais naudodavosi maža visuomenės dalis. Šiandien prabanga gyvename beveik visi. Nors didžioji žmonių dalis negali nei rengtis prašmatniais drabužiais, nei keliauti į egzotiškas keliones, nei vairuoti naujausius automobilius, visa tai jie regi socialinėje erdvėje. Kai kurie taip įsijaučia, kad ryžtasi kardinaliai keisti savo gyvenimus. Ypač lengvai paveikiami jauni žmonės – pagrindinė socialinių tinklų vartotojų dalis. Turtingieji jiems atrodo šaunūs, verti gėrėtis ir sekti, tad daugelis trokšta būti panašūs į savo instagramo ikonas, nori greitai praturtėti, neskaičiuoti pinigų, šėlti madingiausiuose vakarėliuose. Anot psichologės G. Kvylienės, jauni, vis dar savojo „aš“ ieškantys žmonės lengviausiai pasiduoda lyderių įtakai, kuriuos šiandieniniame pasaulyje atitinka sėkmingi, finansiškai apsirūpinę žmonės, neretai nevengiantys puikiu gyvenimu pasipuikuoti socialiniuose tinkluose. Dar labiau susidomėjimą stiprina žiniasklaidos dėmesys.
Negyveni prabangiai – neegzistuoji
Nuo mažų dienų esame lyginami su kitais – mokykloje žinias vertina pažymiais, šeimoje priešpastato broliams, seserims. G. Kivylienės teigimu, jau vaikystėje išmokstame save vertinti pagal kitų pasiekimus, išorę, talentus, turtinę padėtį. Būtent todėl prabangos demonstravimas neretai yra jaunų žmonių lyginimosi tarpusavyje rezultatas. Daugelis trokšta pasirodyti „kietesnis“, todėl giriasi nauju telefonu ar automobiliu, kelione į tolimesnę šalį. „Prabanga pastebima greičiausiai: esi pagiriamas, vertinamas, jautiesi pranašesnis už kitus. Pasiduodama iliuzijai, kad kuo daugiau turime pinigų, tuo labiau esame patenkinti gyvenimu, saugūs ir populiarūs. Nors visi puikiai jaučiame ir suprantame, kad tikroji sėkmingo gyvenimo paslaptis, kaip teigė žymusis rašytojas Antuanas de Sent-Egziuperi, yra tokia: „Tai, kas svarbiausia, – nematoma akimis.“
Dažnai jauni žmonės pasimeta tarp vertybių, kurias jiems stengiamasi įdiegti šeimoje ar mokykloje, ir tarp tų, kurios gimsta socialinėje medijoje. Nuoširdumas, pagarba, pagalba, atjauta, sunkus darbas pinasi su troškimu turėti daugiau, gražiau, brangiau už kitus, nepaisant galimybių ar taisyklių. Dėl vienos vienintelės prašmatnios nuotraukos kai kurie yra linkę padaryti bet ką – išsinuomoti drabužius, skolintis daiktus, net vogti. Randasi nuostata, kad jei nepajėgsi pademonstruoti, jog gyveni gerai, paprasčiausiai… neegzistuosi. Skaudžiausia, kad toks beatodairiškas prabangos siekis sukelia didžiulių bėdų: ne tik sumenkusį savęs vertinimą, bet ir rimtesnių psichologinių problemų. Dėl troškimo atitikti tuos standartus ir bet kokia kaina gyventi prabangų gyvenimą padaugėja nerimo sutrikimų, depresijos atvejų ir tarpasmeninių santykių sunkumų. „Tada dirbame daug tik dėl pinigų, kuriame santykius ne iš meilės, o dėl saugios materialinės gerovės, susižavime ne žmogaus savybėmis, o jo suformuotu prestižiniu įvaizdžiu, sunkumus bandome įveikti pinigais, pirkdami nereikalingas prekes, tačiau vieną dieną suvokiame, kad džiaugsmo taip ir nejaučiame“, – aiškina psichologė. Jaunas žmogus save pradeda suprasti tik per materialinę prizmę, tačiau net ir daiktai, kelionės, tviskanti ir didžiuliu sekėjų skaičiumi pasižyminti instagramo paskyra neapsaugo nuo negatyvių emocijų, ašarų, skausmo, konfliktų su aplinkiniais. Asmuo yra visapusiškas ir harmoningas, kai jo dėmesio lauke yra vietos ne tik prabangai, bet ir asmeniniam augimui, fizinei sveikatai, kūnui, santykiams, pažintinei ir kūrybinei veiklai. „Mus supanti aplinka yra mūsų mąstymo atspindys, nes būtent mintimis į savo gyvenimą pritraukiame ne tik žmones, bet ir įvykius“, – teigia G. Kivylienė. Svarbu suprasti, kad nors socialinių medijų tendencijų tu negali kontroliuoti, turi galimybę atsiriboti nuo ten propaguojamo prabangos siekio, išlaikyti savitumą ir išsaugoti tikrąsias vertybes.
Kauke, kas už tavęs slepiasi?
Turbūt kiekvienam iš mūsų nors kartą gyvenime teko sutikti prabangos troškimo užvaldytą žmogų. Štai kolegė, gavusi atlyginimą, kiekvieną vakarą vakarieniauja prašmatniuose restoranuose ir viešina vaizdus socialiniuose tinkluose, nors likus savaitei iki kito atlyginimo valgo vien makaronus. Draugė, kurią, rodos, pažinojai kaip nuluptą, kardinaliai pasikeitė susiradusi ilgai ieškotą pasiturintį vaikiną – jau pavargai klausytis pagyrų apie brangias dovanas, tolimas keliones ar rankines, kurių viena kainuoja tiek, kiek tu uždirbi per vasarą. Bičiulis, dar nespėjęs apšilti kojų naujame darbe, lizingu perka naujausio modelio automobilį, kad visiems įrodytų, jog yra pasiturintis ir „kietas“. Tokių pavyzdžių – apstu. Daugybė jaunų žmonių trokšta pasipuikuoti turtais, neretai neįvertindami savo galimybių ir aukščiau jų iškeldami poreikius.
Kas slypi už to, kad prabangos siekis nėra troškimas gyventi geriau, o vien noras pasigirti? Dažniausiai kur kas gilesnės problemos, nei galime įsivaizduoti. G. Kivylienės teigimu, kyla tarpasmeninių ir vidinių santykių sunkumų, auga nepasitikėjimas savimi, nes asmuo negebėjimą savęs realizuoti kitaip paslepia po prabangos (tikros ar tariamos) kauke. Neretai jis nesugeba savęs pamatyti iš šalies, o draugai ir artimieji paprasčiausiai nedrįsta pasakyti „sustok“. Dažnu atveju tokiems žmonėms reikalinga pagalba, o geriausiai padėti gali artimieji, galintys motyvuoti jį nukreipti savo energiją kur nors kitur. „Žmogaus niekas taip smarkiai nesužeidžia ir taip gerai negydo, kaip santykis su kitais ir asmeninė patirtis. Padėti galima būnant nuoširdžiame santykyje, nevertinti, neteisti, o savo pavyzdžiu parodyti kitą saviraiškos, bendravimo būdą ir vertybes. Reikia suvokti, kad kiekvienas mūsų, nepriklausomai nuo amžiaus ir gyvenimiškos patirties, turime savyje du priešingus polius – puikybę ir kuklumą. Svarbiausia yra tai, kaip mes su tuo gyvename ir kurią iš šių savybių pasirenkame auginti savyje“, – teigia specialistė.
Medžiotojos ir grobiai
Prisimink draugę, kuri labai pasikeitė dėl naujo turtuolio draugo suteiktų privilegijų. Jos paskyra mirgėte mirga: didžiausios gėlių puokštės, prašmatnūs drabužėliai, žiedeliai… Merginos leidžiasi į turtingų vaikinų ar vyrų „medžioklę“, trokšdamos gyventi viskuo aprūpintos. Jau nieko nebestebina, kad XXI amžiuje meilė neretai tapatinama ne su jausmais, o su pinigais. Taip, vyro – pinigų nešėjo, ir moters – šeimos židinio kurstytojos stereotipas nėra naujas. Tačiau jei anksčiau sąjungos būdavo atvirai sudaromos išsiskaičiavimo pagrindu, šiandieninės merginos vaidina meilę, o pažintis su turtuoliu toli gražu nesiejama su vizijomis sukurti šeimą. Dažniausiai jos gyvena šia diena – mėgaujasi antrosios pusės suteikta prabanga, o vėliau ieško naujo „grobio“. „Bet jeigu „medžioji“, kada nors ir pats gali tapti „grobiu“, – perspėja psichologė. – Gyvenime galioja mainų dėsnis. Kitaip tariant, jei santykio esmė buvo turtas, nesistebėk, kad ateityje pasijusi kaip nereikalingas daiktas. Jaunai merginai lengva patekti į santykių iliuziją, kai tikimasi, kad tik kitas žmogus yra atsakingas už gerą savijautą ir kažką privalo“. Bet kokiu atveju, tokia sąjunga neatneša tikrojo laimės pojūčio, o pasidžiaugus prabanga pradeda trūkti nuoširdžių emocijų, kurių negali sukelti jokia suknelė. Žmonių tarpusavio santykių esmė visais laikais buvo ir bus grįsta tik žmogiškomis vertybėmis. „Sąžiningumas sau ir kitiems yra viena pagrindinių savybių, kurią ugdydami galime gyventi sąmoningą gyvenimą, vedantį prie didžiausių turtų: abipusės meilės, pasitikėjimo, ištikimybės ir tų pačių materialinių gėrybių.“ Mylėk širdimi, o ne geresnio gyvenimo vizija ir suprask: jokia nemylimo žmogaus dovana nepakeis nesuvaidintų pojūčių, kurie gimsta susikūrus tikram romantiniui ryšiui. Turtingo gerbėjo prabangia paversta instagramo paskyra taip ir liks tiesiog paskyra, dovanoti daiktai sulūš, o drabužiai taps tiesiog nebemadingi.
Linksmoji kronika: šiek tiek realybės iš kai kurių ,,prabangos“
Kai sava aplinka per prasta… Netrūkta prabangos ištroškusių „influencerių“, kurios įsiamžina ne savo pačių, o kitų žmonių namuose. Arba… prašmatnių viešbučių ar restoranų tualetuose! Nustebsite sužinojusios, kiek daug super mega wow kadrų ten atlikta!
Vyras iki mirties… vienai valandai. Teko girdėti pavyzdžių, kai, trokšdamos sudaryti nepriekaištingos merginos įvaizdį, jaunos damos keliems įspūdingiems kadrams pasiskolina… kokį nors gražuolį draugą. Vien tam, kad socialinės medijos paskyra šaukte šauktų „bendrauju tik su dailiais ir stilingais“, merginos paprašo pažįstamų papozuoti kartu ir net suvaidinti jų vaikinus. Na, ko tik nepadarysi dėl įvaizdžio…
Tūkstantis ir viena kelionė. Kiekviena sutiks, kad keliauti kone kas mėnesį išgali ne visi. Norinčioms kelionių įspūdžiais alsuojančios paskyros – gudrus patarimas iš patyrusių „influencerių“: tos vienintelės kelionės metu padaryk kuo daugiau įvairesnių kadrų ir visus metus jais dalykis. Atrodys, jog nieko daugiau neveiki, tik keliauji!
Milijonierė kelioms valandoms. Ar yra kas nors labiau įrodančio prabangą nei pozavimas privačiame lėktuve? Mes nežinome kitų variantų. Nežino ir tie, kurie ryžtasi pakloti 300 svarų pasirinkę kompanijos „Private Jet Studio“ pasiūlymą kelioms valandoms patekti į privatų lėktuvą ir jame iki valiai prisifotografuoti. Tavo paslaugoms – ne tik grožio specialistų komanda, bet ir modeliai, kurie pagyvins kadrus prašmatniame privataus lėktuve viduje. Žinoma, jei nebijai konkurencijos!
Rožės nuo… savęs! Instagrame pilna kadrų, kur merginos pozuoja su gigantiškomis gėlių puokštėmis, taip viešai demonstruodamos gerbėjo (ar gerbėjų) „dėmesį“. Tiesa, kai kurios puokštes nusiperka pačios. Beje, jas galima ir trumpam išsinuomoti. Svarbu juk ne tai, iš kur gėlės atsirado, o tai, kiek laikų surinksi!
Programėlės, programėlės… Vieno JAV universiteto tyrėjai atliko apklausą norėdami sužinoti, ar tie, kas instagrame turi daug sekėjų, naudoja nuotraukų retušavimo programėles, kad kūno formos atrodytų liaunesnės ar raumeningesnės, plaukų spalva intensyvesnė, lūpos putlesnės. Skaičiai itin iškalbingi – tokiomis programėlėmis naudojosi daugiau nei 60 % apklaustųjų. Ar verta tikėti tuo, ką internete matome?
,,Dolce and Assos“. Tu nori prabangaus prekinio ženklo drabužio, tačiau neturi tiek pinigų. Bandyti pavogti iš parduotuvės – žema ir rizikinga, skolintis iš turtingesnės draugės – graudu, o nuomuotis – tarsi nueiti į prašmatnų restoraną ir užsisakyti tik stiklinę vandens. Puiku, kai gelbsti tokios internetinės parduotuvės kaip „Assos“ ir „Aliexpress“, kuriose gausu drabužių, kone identiškų žinomų dizainerių apdarams. Grotažymė #dolceandgabbana – lyg ir šventas melas… Patikėk, oi, kaip dažnai panašiais triukais gudrauja socialinių medijų aktyvistės!